Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag orkar inte läsa igenom alla inläggen men kan inte påminna mej att jag läst särskilt mycket om nya T5 och bränsleförbrukningen. Den är ju lågt angiven, 0,62 i blandad, hur långt ifrån verkligheten kan man tro att det blir. Jag kör ju min D4 AWD ganska likt vad den är deklarerad till så frågan är om bensinmotorn också skulle bli det. Faran är väl att motorn lockar till lite mer bus och då drar det väl iväg. Men, som sagt, är det någon med erfarenhet?
Användarvisningsbild
av Spid3r
jtingstrom skrev:knack och gned brukar bli bättre när man kört ett tag, delarna behöver skakas på plats riktigt.
Det jag menade är endast i växelspaken, inte så mycket på andra ställen.
Det är lätt att återskappa erlendet, bara flytta spakens läge från vänster till höger och vice versa.
av jtingstrom
Zera skrev:
jtingstrom skrev:knack och gned brukar bli bättre när man kört ett tag, delarna behöver skakas på plats riktigt.
Det jag menade är endast i växelspaken, inte så mycket på andra ställen.
Det är lätt att återskappa erlendet, bara flytta spakens läge från vänster till höger och vice versa.
Har Automat på min så kan tyvärr inte svara på om det är normalt/vanligt..
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Tack SWEiNSANE för dina inlägg och bilder :) Har själv D4 automat det är trevligt att läsa hur du erfar nya linan.

/Thomas
av Schmoyoho
SWEiNSANE skrev:• Användarvänlighet. Detta är inget nytt för Volvo och förmodligen är jag inte helt opartiskt men de ikoner som finns på reglage och knappar är logiska och förståeliga på ett sätt som inte andra bilmärken kan stoltsera med.
Det kanske skiljer sig när du har Sensus connect mot för vanliga (bara Sensus eller vad det heter), ifall du har någon erfarenhet av vanliga sensus...? Jag är iallafall lite småbesviken på använarvänligheten där. Visst lär man sig och nu känns det naturligt men att från början hitta hur man byter Bluetooth-enhet, att det inte går att spela musik via USB från USB-menyn med iPhone, utan att du ska välja iPod osv. Eller att skrollhjulet byter frekvens istället för förinställd kanal (tror jag).

På tal om växelspaken också, vad är det för någon knopp du har? Den ser ut som en automat om det inte vore för att du har tre pedaler :o Utseendemässigt har jag aldrig riktigt blivit såld på den andra, mer fyrkantiga knoppen. Är din modell standard på nya manuella Volvos eller är det något hemlig tillval, typ som mörkt innertak som jag inte heller visste fanns.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
I min förra bil hade jag Sensus 3.0 men jag har inte (ännu) testat en ny (MY14/MY15) bil utan Sensus Connect High Performance eller Sensus Connect Premium Sound men jag tror inte att själva gränssnittet skiljer något utan bara funktionerna och vilka tillval man kan välja till, ex. Park Assist Camera (PAC) och Sensus Navigation osv.

Jag är som sagt rätt partisk då min "hobby" är nya bilar från Volvo så jag har lärt mig mycket utifrån det. Rörande USB eller iPod så har det nog inte så mycket med Volvo att göra då det förmodligen beror på hur enheterna presenterar sig för bilen och hur knappar och annat ska bete sig beroende på vilken källa man valt. Men jag kan tycka att då bilen enbart har ett USB-uttag så borde Sensus känna av vad som är inkopplat istället för att ha två olika val. Däremot så kanske man kan ha en USB-hub inkopplad för kunna ha både sin iPhone och ett USB-minne inkopplade samtidigt och då är det ju bara bra att det är separerat. Det får jag helt enkelt testa vid tillfälle men det finns säkert andra här på forumet som testat!?

Rörande växelspaksknoppen så är det modellen som bestämmer om du får den nya växelspaksknoppen eller inte. Som exempel så har V60 Polestar, D4, D4 AWD, D5 Aut, D5 AWD Aut, T5 Aut, T6 Aut, och T6 AWD Aut den nya knoppen i standardutförande. Den nyare växelspaksknoppen är så mycket skönare att hålla i än den gamla och som jag skrivit tidigare så är en omarbetade manuella växellådan tightare och mer distinkt än tidigare och kombinationen av dessa är väldigt lyckad!
Senast redigerad av 1 SWEiNSANE, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
XC90_Executive skrev:Snygg bil! :-)-)
MångaVOLVO skrev:Tack SWEiNSANE för dina inlägg och bilder :) Har själv D4 automat det är trevligt att läsa hur du erfar nya linan.

/Thomas
Tack! Delar så gärna med mig erfarenheter och bilder på Volvos modeller - Volvo for Life :-)
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
På begäran så lägger jag upp fler bilder på den manuella växelspaken som sitter i bl.a. V60 D4 Drive-E (VEA).
Bilagor
DSC_1409.JPG
DSC_1409.JPG (313.38 KiB) Visad 514 gånger
DSC_1408.JPG
DSC_1408.JPG (606.33 KiB) Visad 503 gånger
av emilito
Tjena!

Mitt första inlägg och då jag har 3v kvar innan leverans är jag väl även i fel tråd?

Jag har beställt en V60 T5 lite hastigt och lustigt som tjänstebil. Mest för att vara lite annorlunda men även för att kompensera för mina 1,5 år med V70 DRIVe med 109 häst...

Men nu ser jag att jag verkar nästintill unik med valet av VEA T5? Är det för att D4 är "good enough" eller har jag missat något viktigt??! Varför väljer ingen bensin?

Bilfirman hade inte ens någon T5:a att provköra, så jag fick åka till annan ort. :o
Användarvisningsbild
av MartinS
emilito skrev: Men nu ser jag att jag verkar nästintill unik med valet av VEA T5? Är det för att D4 är "good enough" eller har jag missat något viktigt??! Varför väljer ingen bensin?
Har du varit bortrest? Ingen köper ju bensin i sverige längre, diesel skall visst vara någon form av miljöbränsle ; -)

BRA VAL!!!

/Martin
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 39

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]