Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet att det finns massa trådar om larm men hittar inte något om gamla V70 och har fattat att det skiljer sig från 850.

Kort förklarat, jag har en V70 som är USA import. Ingen aning om det suttit larm i tidigare men något borde funnits antar jag. Har centrallås men dock ingen fjärr. Det jag egentligen är ute efter är bara att kunna styra centrallåset med fjärr. Har dock ett komplett larmkit original från 850, kan man på nåt sätt koppla in detta parallellt med eventuellt larm\fjärrlås om detta nu redan finns på plats? Kollade plats 210/211 och dit finns inga kablar dragna (dvs ingen kontakt att sätta larmet från 850 i). Som man kanske förstår sitter där alltså inte något befintligt relä :)

Så.. Antingen behöver jag hjälp med hur jag ska fortsätta vid eventuell installation av 850 larmet om detta går att genomföra utan alltför mycket problem. Eller så skulle jag uppskatta om någon kunde hjälpa mig med hur jag kollar vad som redan finns (om det finns nåt) och vad som i så fall är enklaste lösningen för att få igång det.. Är ju en gammal bil så inte sugen på att köpa sprillans nytt originallarm och få det programmerat osv för massa tusenlappar :p
Att koppla in VGAII(850 larm) i en s/v70 är inget man bara gör, det skiljer sig helt och hållet som du redan märkt. Det går säkert om man ger sig fan på det men...

Enklaste sättet att kolla om det sitter larm i bilen är att ta bort övre delen av instrumentpanelen. Det ska sitta en svart 'box' ovanpå instrumenthuset om det finns larm/clås. Är det tomt så finns inget.

Jag hade inget i min V70, och jag valde den billiga vägen och köpte sån där universal fjärrstyrning och ångrar det inte en sekund.
Fungerar kalas och har bättre mottagning än många s/v70 med orginalstyrning(vilket är ett känt problem). Jag kan låsa upp bilen från ovanvåningen, och då måste signalen gå igenom tjocka betongväggar. 855an(VGAII) gick inte ens låsa upp innifrån när den stod ute på gården :roll:
Ahh ok, är det enkelt att koppla in ett sånt? Kollade lite snabbt nu och verkar ju onekligen finnas ett par olika varianter att välja på :p något tips på nåt som funkar bra och som inte är en hel vetenskap att installera? :)
Ja, jag anser att det var rätt enkelt att koppla in. Jag tjuvade mig in på kablarna som går till låsknappen på passagerardörren. Det är bara att mäta sig fram så hittar man rätt kablar. Om jag inte minns fel så styrs låset genom polvändning(skiftar på plus och minus beroende på om det ska låsas eller låsas upp), så se till att den styrning du ev. tänker köpa stödjer det, men det bör dom flesta göra.
Sen lär du även leta på en konstant plus-matning. Det finns en relativt nära passagerardörren om jag inte minns galet igen.

Sen är det ju smart att koppla in sig på blinkerserna också, så man får någon typ av visuel feedback när man låser/låser upp. Där tjuvade jag mig in på kablaget som går från blinkersreläet(reläet sitter där varningsblinkersknappen sitter, samma enhet). Det går rätt många kablar därifrån, enklaste sättet att hitta rätt kablar är att slå på varningsblinkerserna och sen mäta kablarna och se vilka som ger utslag.

Denna typ av koppling är rätt generell med eftermarknads styrning.
Och det låter betydligt mer komplicerat än vad det är :)
Visst - det kräver ju viss grundkunskap(t ex hur man använder en multimeter, hur man skiljer på plus och minus osv :p) och lite fantasi, men det gäller ju det mesta...
Ok kanon, tack för hjälpen! :) Får ta och kolla om jag har någon sån box imorgon om solen kommer fram en stund :P Men kikade specifikation för min bil på volvos hemsida och där står fjärr som standard så känns som att det borde finnas redan. Hoppas det iaf.. I så fall bör det väl räcka att införskaffa fjärr som funkar på frekvensen dom använder i USA (fattat det som att den inte är samma som används i Sverige) och sen programmera dom till att funka till mitt befintliga system?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]