Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ola311 skrev:Ska ha de till jobbet typ köra max 2mil om dagen.
Ska vara en liten "vanlig" bil som är billig att äga.
dra lite bränsle billig skatt och försäkring och kosta mellan 20000-30000:-
Några bra förslag?
Yaris
Skoda Fabia
VW Polo

Tråkiga bilar men billigare går inte åka
Användarvisningsbild
av SvenB
osla skrev: men vi pratar bilar, och där ligger inte en toyota yaris eller liknande
Han frågar ju efter bil som är billig i inköp och att äga/köra. De är precis som du antyder tråkiga och enligt dig inte borde klassas som bil, men det är nog detta som gör att de är billiga. :D
av rid54
I den angivna prisklassen finns ju alltid ett litet hasardspel - inga garantier för att objektet funkar länge och/eller utan problem. Dock kanske det går att hitta en "gammal" Toyota Prius i den prisklassen; de funkar ofta bra och är snåla med bränslet och skatten. De är inte burkiga, enligt min mening.

Med den angivna användningen kan det kanske vara mer vits att inte titta för mycket på bränsleförbrukningen, utan kanske leta efter en lite större bil av ett långlivat fabrikat, med förhoppningen att den inte trasslar. Verkstadsbesök är inte gratis och för reparationsfonden kan man köpa bränsle i stället...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
en 240 gl 82a kanske inge soppa snåla men heller inga större bekymmer.
helst med förgasare b23a typen o inget el som krånglar.
min svärmor har en drar 1lit mil blandat visst den är i toppskick dock
skattebefriad med. ett minus börjar bli ngt örnigt å få tag i delar men det går.
en dörr i fint skick kan man få leta o betala för.

gubbstrutt
av Andis
Okej TS vill ha vettigt förslag. (Valet är satt utifrån att du vill ha en relativt kul bil med tyst komfort, vilket jag uppfattat som att riktigt små bilar som Yarisoch liknade inte kvalar in i, även om Yaris nog är en av dom billigaste bilar som går att äga)

Okej mitt nästa förslag enligt Vad jag förstått eftersöks, körglädje.

BMW 3 serien. Där kan du välja och vraka mellan effekt och bränsleförbrukning.
Samt hållbara och sparsamma på att rosta.

Även en billig sån har fin komfort och kul att köra. För oavsett motorval har du fina köregenskaper.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Ett förslag till, med tanke på att vi är på ett Volvo forum.

Höjer du budgeten lite så tycker jag 07-08 Volvo V50 är ett intressant alternativ.
Går att hitta riktigt fina såna som känns riktigt fräscha om man höjer prisbilden lite.

Här en 08 V50 för 59.000kr säljes av bilfirma med 2 års garanti.
http://www.blocket.se/vi/53750246.htm

Finns även billigare men den här såg fin ut.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
S40/V40 någon av dom sista årsmodellerna runt 01-04. Dom går väl hyfsat snålt och bra komfort och ljudnivå. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... =23_11&w=3

Vill minnas att trots att S40/V40 krånglar lite mer än S60/V70 så var den ändå totalt sett kortare tid på verkstaden och billigare över lag att äga.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]