- mån 05 maj 2014, 18:25
Gubbstrutt:
Du har lite erfarenhet av E85, även om det inte blir riktigt rätt.
Om man vill blandtanka en förgasarbil så anses det att en förgasare som inte är konverterad på något sätt, klarar att hålla en godtagbar bränsleluftblandning med 12 - 15% etanol. Skall man ha mer inblandning krävs det åtgärder av något slag. I USA säljs det fabriksinställda nya förgasare för E85. Men det är då bara till äldre jänkebilar. Dessutom dyrt.
En insprutningsmotor klarar minst 30% etanol i bränslet. (Det finns något skamligt undantag. Faktiskt en Volvo V/S 40 med 1,8 Mitsubishimotorn :shock: ) Styrdatorn, ECU'n skall ju klara att reglera blandningen över ett brett spann. Där passar etanolen in. Många bilar och bilmodeller klarar högre inblandning med etanol utan krav på någon åtgärd. En handfull modeller klarar fullt ut att gå på enbart E85 utan något behov på konvertering. Några åttiotals VW, någon jämnårig Opel samt någon Renault. Där är ECU'n så generöst inställd att den klarar 100% E85.
Jag hade tidigare en Volvo 245 -92. Den körde jag blandtankat och okonverterat med 30% etanol i över 5 000 mil eller om man så vill över 5 år. Helt problemfritt. Efter mig fortsatte den bilen att gå nära 3 000 mil till blantankat utan problem. Det var rosten som tog den till slut.
Du säger att etanol är torrt. Även bensin är väldigt torrt. Det innehåller inte någon olja eller fett alls. Häll ut lite bensin på handen så får du känna på torrhet. Om man pratar om olika material i samband med etanol, så finns det ett uttryck: Allt som tål bensin, tål också etanol.
Det är ju faktiskt så här också att det finns människor som dricker etanol. Dagligen. Flera av dom blir förvånansvärt gamla. Den som tar sig för att dricka bensin, gör det bara en (1) gång. Vederbörande gör inte så mycket mer i sitt liv.
Etanol och bensin har lite olika lösande egenskaper. Bensin löser olja och fett. Etanol gör inte det på samma sätt. Det blandar sig motvilligt med vanlig motorolja. Skulle man köra en tvåtaktsmotor på etanol så krävs det speciell olja. Den finns men kanske inte överallt. Däremot löser etanol sot- och andra koksrester tämligen effektivt, som du mycket riktigt konstaterar. En av fördelarna med etanol är att det knappast bildas några nya sotrester vid förbränning.