Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Om du ska ha felaktig användning med som kriterium när du inhandlar så finns det ingen sats i världen du kan köpa. Inget fabrikat har garanti mot att man bänder sönder ett spärrskaft med ett förlängningsrör t.ex. Ingen har garanti mot att man spräcker hylsor med samma förlängningsrör osv.
Förutsatt att du vet hur man hanterar verktygen och vilket som ska användas när, ja då finns det egentligen få riktigt dåliga verktyg.
Ett tips är naturligtvis att satsa på dom verktyg som har längre garanti enligt annonsering. Då har man högre kvalitet ifrån början och man kan då förvänta sej att verktygen håller lika många år som garantin gäller.
Kamasa, det var ett riktigt fint märke en gång, men när muttersmackarna delar sej själva mitt itu (haft två..) och när spärrskaftsmekanismerna tar semester genom att helt enkelt stanna i mittläge oavsett hur man gör, där utgår dom för mej.
Bacho var likaså det ett fint märke som borgade för kvalitet men det var då det. Idag är det inget högklassigt märke längre, däremot onödigt dyrt.
Facom har riktigt fina high end verktyg men även där är prisnivån satt som om sakerna expre inhandlas av nasa.
Ska man köpa något *märke* så gäller att ha koll på vad som är högsta nivån på dessa och sen invända någon form av prisnedsättning.
Annars kan man likagärna plocka ihop det man behöver med biltemas 10års serie, det håller precis lika bra och kostar inte nåt speciellt. Satser kan ju vara nåt fint att titta på men som andra sagt så är det effektivare och framförallt bättre att plocka ihop det man behöver igenom att köpa lösbitar.
Själv kör jag en blandning på alla märken beroende på vad som var det jag sökte, jag utgår ifrån vad jag vill ha för något verktyg och mina krav på det verktyget, jag har Ampro, Biltema, Facom, Bacho, Kamasa, även CP och Stahlville, IR osv.
av Arnold
Jag tycket att det inte är någon mening med att köpa en stor låda som man får släpa på. Köp små satser allt erftersom du behöver dem. Då o då hittar man verktyg till extrapris och då passar man på och köper. Jag har gjort på det sättet och ibland har jag köpt lösa delar. Det har gjort att jag har olika fabrikat. Biltemas verktyg är helt ok. Jag har haft lednycklar från kamasa i 40 år som använts för hemmafixande och de är helt ok.
Jag förstår er poäng med att köpa allt eftersom. Lite så jag har det nu. Nackdelen är att det snabbt blir rörigt med massa lösa delar som lätt får fötter. Det var lite därför jag tänkte mig något komplett, då vet jag vad jag har och att varje del har sin plats. Nu är det huller om buller i verktygslådan. Men håller med om att det känns onödigt att köpa massa delar man kanske aldrig kommer använda
av *pettson*
Köp en vettig låda, köp lister att sätta fast hylsorna på. Då får du allt samlat. Har du problem med lösa nycklar så lägg dom med i en mindre plastlåda. Lägg lådan i verktygslådan. Alla vill vi ha någon sorts ordning ibland verktygen. Trots det är det inte säkert att du och jag vill ha samma typ av ordning. Så gör det bäst efter dej själv.
för mycket verktyg kan man aldrig ha :mrgreen: .

är det nån som vet var man köper de här ring nycklarna med spärrskafts funktion i
små och smidiga i tum storlekar för vettiga slantar?.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil […]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Brukar vara något lager när det ä[…]