...

Moderator: Moderatorer

Glenn28 skrev:.. för en fördel med privat uppgörelse skulle väl kanske kunna vara att man slipper få sina "krock-fria år" raderade hos försäkringsbolaget?
Nu var det många år sedan jag blev vållande i en olycka. Men åtminstone då fick man, vid bagatellartade skador, möjlighet att betala in vad försäkringsbolaget ersatt motparten med för att slippa bonusförlust. Som flera sagt, låt försäkringsbolaget sköta detta. En tanke är, eftersom "röda bilen" vill lösa detta privat, hade föraren körkort :?:
Så fort någon pratar om att "göra upp privat" skulle jag dra öronen åt mig. Om personen är utan skuld vinner han inget på det så det är snarare så att han känner på sig att han är vållande själv och vill slippa undan.
Besvärliga situationer det där. I förra veckan höll jag på att backa ut från en likadan parkering när det kommer en bil runt hörnet och sveper snabbt förbi bakänden på min. Tycker man borde vara försiktig med att passera bakom någon som håller på och manövrerar på en trång parkering men icke.
Hejsan, alla, och tack för svaren hittills :)
Jag känner mig säkrare på att jag kommer att vända mig till försäkringsbolaget om det blir krav på betalning. Är ju trotts allt helförsäkrad, och premiehöjningen kan man ju faktiskt ta, om resten ordnar upp sig av den anledningen. Alternativt skriva under papper utifall man kommer överens om något vid sidan om.
Skrev ni några händelse förlopps papper?
Nja inte direkt. Inser att man inte tänkte så långt just då, men det skulle man ju gjort, så här i efterhand. Vi noterade i alla fall varandras telefonnummer och personen i röd bil tog reg-nr på samtliga inblandade bilar, och har kontaktat dem. Man skulle ju självklart även ha fotat runt med mobilkameran, typ hur bilarna stod, skador på bilarna, etc. Saker kan ju hända på bilarna efteråt också. Varför tänker man inte till lite i dessa situationer!
hade föraren körkort ?
Detta skulle man ju så klart ha frågat efter också. ..Nu verkade personen i röda bilen vettig och jagade inte upp sig eller något sådant, det var en lugn och sansad diskussion hela tiden.

Skall träffa de inblandade om bara någon halvtimme nu, så får se hur det hela artar sig, och vilka krav som ställs!

tbc..
Hade jag varit du så skulle jag anse mig som vittne till olyckan men absolut inte vållande. Om han har väjt in i några andra bilar så är det hans fel som inte har kunnat stanna i tid. Det kunde ju du ,och har således inte backat på något eller varit oaktsam. Jag skulle inte under några omständigheter "göra upp" i godo utan avvakta och se om du blir kallad.
Det skulle förvåna mig om du blir kallad. Om du skulle vara skyldig till olyckan så är det ju fritt att köra på vad som helst bara man ser någon backa och sen inkassera ersättning för alla dåliga bitar man hade på sin Ford Strulet, Eller VW Polio. Låt du din mottrafikant göra upp det där med sitt försäkringsbolag och fortsätt köra lika försiktigt i framtiden.

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]