Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt LMM och fram till idag har tomgången fungerat OK. Men nu senast så gav den upp igen, med samma fenomen som tidigare.

Har sökt läckor i vakuumslangar och runt insug med startgas. Har inte hittat en läcka någonstans.

Vad jag upptäckt är att i närheten av spjällhuset brummar det av bara f_n när jag har på tändningen utan att motorn är på. Man kan känna av vibrationer om man lägger handen på kåpan till spällhuset.
Senast redigerad av 1 Waltazhaar, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:Min surrar rätt duktigt på tändningen också. Jag kommer inte ihåg på rak arm vad det är för något, men det normalt iaf vad jag fick fram.
Att beropå ingenting förresten! Kan en trasig lägesgivare till spjällhuset ge upphov till detta tomgångsfenomen utan att tända en lampa eller sätta felkod?

Har inte kollat bilen ännu med felsökaren.
Jag kan kolla koder i alla styrenheter förutom just ECU. Typiskt.

I programmet stod det t.o.m. att jag får ta och göra mig en lampa med tryckknapp. Hade jag haft Motronic 4.4 t.ex. hade jag kunnat läsa allt. D'oh! :D

Tomgångsmotorn fungerar, har kollat den senast igår då jag drog kontakten till den bara för att kolla funktionen. Så nu lyser motorlampan igen.

Måste ta och fixa mig en lampa då...
Hemmakopplat! :D

Bild

Fungerade hur bra som helst.

Dessa koder fick jag:

Bild

Bild

1-2-1 Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig (Antagligen för att jag kopplade ur den medan bilen var igång.)

2-4-5 Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig (Även här, antagligen för att jag kopplade ur den medan bilen var igång.)

Så det hjälpte inte mycket...

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]