Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är svag för 240 med runda lyktor. Nu råkar min vara från -91 och har då de lite tråkigare fyrkantiga.

Någon som vet om det utan alltför stora ingrepp går att montera de gamla runda lyktorna?
:D

vänligen,
Smuckas
huv, plåten som huven låser mot, grill, sarger, lyktor och plastklämmorna måste du ha.
huven passar nog iaf. Men det kommer förmodligen se dumt ut mot grillen.

Har hört att huv-plåten måste moddas lite lätt för att passa mellan skärmarna eller nått sånt.
Eventuellt att du måste borra egna hål för att lyktorna skall gå att skruva fast men jag är osäker om dom hållarna är samma så det passar.
Det största problemet är ju att byta "torpedplåten", dvs plåten mellan huv och vindruta då denna inte är samma och stämmer inte överens med huven. I samma veva får man ju även byta torkarsegmentet för att det ska passa till den nya plåten.
Det som också sitter svetsat är lyktplåtarna, och skärmarna är punktade ihop med skärmarna men inga problem så länge man har kunskap kring sådant.

I övrigt är det bara att bulta dit vill jag minnas.
Finns ju en del rallyåkare som kör med runda strålkastare till den nyare fronten. Då tar man bort strålkastarglaset och ersätter det med en formgjuten plastbit som man sedan monterar en rund strålkastare i.

http://rallyshop.se/produkt/Ljusersatting-Volvo-240

http://www.acm-ab.se/ljusersattning-fra ... -240/794-0

/Håkan
Hilmer: där har du ju såklart rätt. Satt en nyare front med huv på en "äldre" modell som jag kikade på, och den nya huven stämde inte överens med gallret mot torpeden där fläkten tar in luft, eftersom huven är uppåtriktad på nyare med bredare galler?
men det passar väll endå i linje med karossen och allt i övrigt, utan att behöva tjaffsa med annat?
Frrla skrev:Hilmer: där har du ju såklart rätt. Satt en nyare front med huv på en "äldre" modell som jag kikade på, och den nya huven stämde inte överens med gallret mot torpeden där fläkten tar in luft, eftersom huven är uppåtriktad på nyare med bredare galler?
men det passar väll endå i linje med karossen och allt i övrigt, utan att behöva tjaffsa med annat?
Ja grundformerna på bilen är ju dom samma i övrigt, så alla lösa bitar är ju bara att skruva dit.

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.

Dynamiska strålkastare?

Nej det där är inte dynamiska. Det m&ari[…]

Nej inte värt att ha två billån. […]