Att Google har självkörande bilar med många mil på mätarna är ju världskänt. Volvo PV verkar nu verkligen ta upp kampen med Google. Flera internationella artiklar har uppmärksammat att Volvo PV också har självkörande bilar (med tekniken "Autopilot") som provkörs på allmän väg runt Göteborg och nämner Googles bilar i samma artikel som jämförelse. Man undrar var detta kommer att sluta?
Google å ena sidan, är ju väldigt aggressiva när det gäller visa upp sig som ett innovativt företag och har även visat sig resursstarka när det gäller att köpa upp företag med spjutspetsteknik inom olika områden, men de har ingen traditionell bakgrund i bilbranschen. Däremot har de samarbete med andra traditionella biltillverkare.
Volvo PV å andra sidan, har en lång historia inom bilbranschen och är världskända för sitt säkerhetskunnande och jag antar att den utveckling som man kommer att se från Volvo PV är en vidareutveckling av de funktioner som man redan har på marknaden idag.
Volvo PV har även fördelen att det finns intressenter från samhället med i projektet.
Det kommer att bli jättespännande att se hur det går! Att Volvo PV vill sälja mer bilar i USA råder det väl inget tvivel om efter senaste reklamfilmen med Robyn som utspelar sig just där, men det kommer ju säkert även Google och dess samarbetspartners att vilja.
"Det faktum att Volvo Cars hemstad Göteborg blir världens första skådeplats för självkörande bilar i vardagstrafik visar både på vår tekniskt ledande position och på Sveriges engagemang när det gäller införandet av självkörande fordon", säger Erik Coelingh.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ng-gteborg
Drive Me-projektet har visat en del intressanta idéer på möjligheter i infrastrukturen med självkörande bilar, t ex vid automatisk parkering kan en självkörande bil utnyttja ytor effektivt för parkering, även små ytor kan användas. Vägen kan användas mer effektivt: genom att göra filerna smalare kan man skapa fler filer och få bättre trafikflöde. Man kan skapa sidovägar för självkörande bilar som fungerar som genvägar. Man kan bygga överfarter och tunnlar som för vanliga fordon t ex skulle vara alltför smala.
Bildspel på det:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ures-video
och en presentation av projektet:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/14 ... _bilar.pdf
Det här innebär väl att vi kan komma att få städer som är byggda utifrån vad som är optimalt utifrån en självkörande bil... ??:-/ Nu handlar det alltså inte bara om bilar och vad bilar kan göra.
Och så verkar Volvo PV intresserade av att ta reda på mer om förarbeteenden i Beijing och Shanghai genom att filma förare och riktiga trafiksituationer. I FOT-projektet "Midsize Naturalistic Driving" kan man nog fånga upp mycket matnyttigt till självkörande bilar.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -storstder