Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#861423
Aha, det är så det där verktyget ser ut. På mina bilar som inte haft AC har jag tagit bort kylaren och kört med mutterpicka rakt framifrån. På min Turbo som jag bytte rem på för ett par veckor sedan gjorde jag som de tipsat om i andra trådar, lägga fast hylsskaft ut över balken på sidan och sedan dutta på startmotorn.
av VolvoSebastian
#861424
Här kör vi med spärrskaft + förlängning liggandes mot balken och låter startmotorn göra jobbet. Görs på egen risk. :lol:
Å andra sidan är nog inte ett sånt där verktyg särskilt dumt, brukar sitta rätt hårt den där bulten.
Användarvisningsbild
av Nexus
#861438
ta bort vevaxel givare och dit med en borr eller don så låser du hela vevaxeln...fungerade utmärkt på min b230f
Användarvisningsbild
av Frrla
#861525
Mutterdragare. spärrskaft å hammare. göra som tidigare sa med spärrskaft mm.

Dock när det skall tillbaka, så se till att det dras med rätt moment.... :)
165 Nm om jag inte missminner mig helt. Så det är ganska hårt...
Å då är det ju bra om axeln är låst iofs....
av Knottebo
#862351
Jag har bytt kamrem nyligen på min 92:a och använde en mutterdragare vilket funkade bra. Lite trångt men det går med en pneumatisk kort variant.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]