Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska byta in min V70 T5 2005 13300mil, Business+ och mycket extra tillval, manuell och blev erbjuden 57000:-.

Tittar på blocket och ser liknande bilar för allt mellan 75-100000:-. Så uppenbarligen kan man få en 20-30tusen mer om det är så att bilarna blir sålda.

Men det är en liten oro att helt plötsligt stå med två bilar.

Någon som har en känsla för hur begagnatmarknaden är för en sån bil, blir det affärer med priser i den storleksordningen eller är det fantasipriser och bilarna blir inte sålda?

Själv hade jag gladeligen köpt en likadan bil igen, kan inte tänka mig en bättre familjebil (säkra omkörningar), om man nu inte har för många barn som jag...
Det är ju bara att testa att lägga ut en annons, kostar ju inte många tior och, jag brukar säga så här om man lägger ut på blocket. Är det attraktivt så säjs det inom en vecka, dok så är ju kundunderlaget begränsat på en sådan bil du har och i Göteborg fins det ju en och annan Volvo till salu.

100k skulle jag dok säga är rena fantasipriserna för en snart 10år gammal bil och bilhandlaren ska ju ochså tjäna en slant på din bil.
Jag personligen har bytt in mina bilar pga att det är enklast och jag fått ganska bra betalt.

Bilarna som ligger ute på blocket är ju inte sålda och du vet ju aldrig vad slutpriset blir/blev
Är du orolig för att stå med två bilar skulle jag gjort följande.

Du kan ju i princip bara tjäna på det. Säg att du sätter ut den för 79 000 kr och accepterar 75 000 kr. Bara där har du 13 000 kr extra. Se till att du har ordning på dina papper innan du sätter ut bilen på annons.
En risk med att sälja privat är eventuella problem som kan uppstå.

En V70N 2005 är tillräckligt gammal för att kunna få problem, men är tillräckligt fin och dyr för att köparen kan kunna börja bli jobbig om nåt går fel, typ om AC slutar kyla om en vecka el dyl. Säljer du den till firma så är det inte ditt problem längre.
Perc skrev:En risk med att sälja privat är eventuella problem som kan uppstå.

En V70N 2005 är tillräckligt gammal för att kunna få problem, men är tillräckligt fin och dyr för att köparen kan kunna börja bli jobbig om nåt går fel, typ om AC slutar kyla om en vecka el dyl. Säljer du den till firma så är det inte ditt problem längre.
Ett snyggt fint kvitto/ avtal med underskrift så slipper man sådana bekymmer.

Jag hyser visst agg mot P2 högarna så jag ska väl inte delge er min målade åsikt av priserna på dessa :mrgreen: .
En risk med att sälja privat är eventuella problem som kan uppstå.
Köper du bil privat är du alltid garantilös, de fel som inte köparen påpekar vid köpet kan du aldrig bli ersättningskyldig till.
Ett bra köpekontrakt och lägg till Blockets begagnatförsäkring så kan du tjäna mycket på att sälja den själv, som sagt sätt ut den för 65-70k, får du den såld för över 57k = pengar rätt ned i fickan!

Bilhandlare är en mellanhand man kan vara utan...
Lägg ut den billigast på Blocket, då bör bilen säljas ganska omgående. Så länge detta innebär pris över 57k så har du ju vunnit på det. Blocketannons kostar 165kr inklusive extrabilder.

Angående ansvarsfrågan så har köparen ingenting att hämta även om han tjafsar efter köpet. Köplagen är stenhård. Blocketförsäkring är förstås ett alternativ för den som vill vara supertrygg och för en vanlig bil som V70 är den billig (bör kosta runt tusenlappen).
Har nog bestämt mig att sälja själv. En del meck och potentiella problem men för 20-30000 kan jag faktiskt lägga några timmar. Även om trygghetsnarkomannerven protesterar...

En annan fråga angående bilköp, bilfirman vill ha 500:- registreringsavgift ser jag i offerten. Vet inte om det är för att ställa av min gamla (2500 precis betalt i skatt) eller för att ställa på den nya (så jag får betala skatt för den), någon som vet?
4-500:- är nog standard på den "Expeditions och regstreringsavgift" som bilhandlare tar ut. Men det är en förhandlingssak. Pröva med att förhandla bort den. :)

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]