- mån 05 feb 2007, 00:13
Sen kan vi ta ett annat exempel, 3500kg gäller ju totalvikten, oavsett om det är bil + släp eller bara bil. Känner ett par som köpte sig en merca husbil, denna får köras på b-kort men när de fyllt den med porslin och fyllt vatten och bensintankarna så väger bilen plötsligt 3600kg och får inte framföras längre. Ändå så lär denna vara betydligt enklare att framföra än en storleksmässigt motsvarande husbil från mitten av 80-talet.
Så om du frågar mig så ska reglerna ändras i takt med att utvecklingen går framåt.
/Anders
cycler skrev:Ptja där har jag delade meningar, själv tycker jag det är lättare att framföra ett 18meters trailerekipage än köra personbil med tomt släp med kåpa bakom. Framåt som bakåt. Har jag en stor husvagn bakom bilen så ger detta liknande resultat, stabilt släp bakom och betydligt längre mellan hjulaxlarna än om jag drar ett vanligt släp. Så då ska man väl snarare ha extrabehörighet för att få köra släp öht?Brainded skrev:Totalvikten på b-kort kommer ju dessutom att höjas från 3500kg till max 4200kg så då kommer du ju få dra den vikt som det idag krävs be-kort för.Yeps... tyvärr får man ju säga.... nån jävla EU-anpassning som verkar skum. (Andra länder kräver kanske en släpbehörighet för att köra släp överhuvudtaget??)
/Anders
Om man nu skall framföra ett ekipage på över 4 ton så skall man för f-n gå utbildning för det.
Hmm man kanske skulle kolla upp detta med släp i andra länder....
/C
Sen kan vi ta ett annat exempel, 3500kg gäller ju totalvikten, oavsett om det är bil + släp eller bara bil. Känner ett par som köpte sig en merca husbil, denna får köras på b-kort men när de fyllt den med porslin och fyllt vatten och bensintankarna så väger bilen plötsligt 3600kg och får inte framföras längre. Ändå så lär denna vara betydligt enklare att framföra än en storleksmässigt motsvarande husbil från mitten av 80-talet.
Så om du frågar mig så ska reglerna ändras i takt med att utvecklingen går framåt.
/Anders