Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag vet vad Four-C är, men min fråga rör mer chassidetaljer som t.ex. bussningar, krängningshämmare etc. Är det samma som på standard? Är fjädrarna samma? Någon som vet?

Det gäller V70 MY15.

/Tack på förhand,
Fredrik
Hela fjäderpaketet med de speciella dämparna skall vara Öhlins vilket är en av världens bästa tillverkare. Vet ej om det fortfarande är Öhlins men det var det för några år sedan. Detta skall vara det enda som skiljer från std såvitt jag vet.

På sportchassit skiljer mer men det saknar ju helt inställningsmöjligheter. Dock är det en sänkning av chassit vilket du inte kan få med 4C.
Tack för informationen. Det är enligt uppgift fortfarande Öhlins dämpare. Jag klarar mig utan sänkningen.

En detalj dock; när man väljer Four-C i Volvos byggare så sänker den bilen på bilden på samma sätt som den gör om man väljer sportchassit. Undra varför, om det nu är så att det är standardhöjd på Four-C...

/Fredrik
Nej - Advanced sänker inte bilen. Så har det aldrig varit förut iaf.

På tidigare årsmodeller är det är endast dämparna som påverkas. Men man vet aldrig vad de hittat på :) Anledningen till att jag svarar så är att jag sett flera här på forumet som ställt frågan om det går att sänka 4C i efterhand. Har hittills inte sett någon som verkligen gjort det. Den senaste jag körde med 4C hade inte heller sänkning. Inte heller i Advanced-läget. Var en XC70 iofs

Ett kul sätt att testa de tre olika 4C-inställningarna är att fälla ut dörren och försöka gunga bilen med de tre olika inställningarna. Enorm skillnad!
Som jag förstått det är det flödet av olja i dämparna som regleras av 4C utifrån givarna i bilen, inget annat. Det borde inte påverka höjden alls.

Att fjädrarna är anpassade efter dämparna är uppenbart men om något mer är ändrat vet jag inte.
Höjden påverkas inte. Men det är ett underbart system!

Hade det på min S80 V8 Executive som jag körde mellan 2008-2010 och det funkade perfekt! :D Coolt att köra på kullersten och byta mellan lägena och se hur mycket skillnad det är. Använde dock mest Sport och Advanced när jag körde :wink:
Jag har provat Four-C i en V70 MY14. Mycket trevlig upplevelse. Det kommer kryssas i när bilbyte sker, trots sina 16.000:-. Med tanke på vad en uppsättning Öhlins ställbara stötdämpare med fjädrar kostar så är det ganska "billigt".

/F
Racetwin2 skrev:Nej - Advanced sänker inte bilen. Så har det aldrig varit förut iaf.

På tidigare årsmodeller är det är endast dämparna som påverkas. Men man vet aldrig vad de hittat på :) Anledningen till att jag svarar så är att jag sett flera här på forumet som ställt frågan om det går att sänka 4C i efterhand. Har hittills inte sett någon som verkligen gjort det. Den senaste jag körde med 4C hade inte heller sänkning. Inte heller i Advanced-läget. Var en XC70 iofs

Ett kul sätt att testa de tre olika 4C-inställningarna är att fälla ut dörren och försöka gunga bilen med de tre olika inställningarna. Enorm skillnad!
Four-C är kanon. I "advance" är det styvare än det s k "sportchassiet". Tyvärr ger även "sportchassiet" och sänkning en betydligt bullrigare bil
så det kommer jag inte att välja igen.

Så beskrivs Four-C:
Tekniken har utvecklats tillsammans med Öhlins Racing AB. I FOUR-C regleras varje stötdämpare elektroniskt och helt individuellt. Dämpningen varieras kontinuerligt med extrem snabbhet. Från mjuk till hård på mindre än en 25-dels sekund. Föraren hinner inte ens registrera förändringen.
Four-C står för Continuously Controlled Chassis Concept, som betyder att chassits inställningar kontrolleras och justeras kontinuerligt, eller i alla fall väldigt ofta. Varannan millisekund tittar en central dator efter hur de fyra stötdämparna mår. Samtidigt kollar den värdena från ett antal accelerometrar som mäter förändringar i bilens hastighet i längs-, sid- och höjdled. Accelerometrarna registrerar också krängning och gungning samt bilens riktningsändring.

Datorn sammanställer dessa värden med information från höjd- och styrsensorer samt motons styrenhet och beräknar signaler som skickas till stötdämparna. Dessa ställer in sig efter de nya förutsättningarna på mellan fem och 15 millisekunder. Bland annat styvas det yttre hjulparets stötdämpare upp vid kurvtagning; de bakre hårdnar vid acceleration, och de främre stötdämparna vid inbromsning.

Med hjälp av Four-C-knappen på instrumentbrädan kan man - även under färd - växla mellan olika lägen; datorn utnyttjar då olika beräkningsformler i mjukvaran för generellt mjukare eller hårdare beteende hos stötdämparna. Inställningarna påverkar också styrservon,
för olika grad av vägkänsla.

Med hjälp av ett antal sensorer i bilen kontrolleras karossens och hjulens rörelser kontinuerligt. Sensorerna läses av ca 500 gånger per sekund.
De mäter bl a:

-Bilens hastighet och acceleration
-Acceleration i sidled (vid kurvtagning)
-Hjulens fjädringsrörelser
-Rattens läge och hur snabbt den vrids
-Motorns aktuella (beräknade) vridmoment
-Graden av bromsning

Det finns även olika sänkningssatser som ska passa till Four-C:
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?I ... GE=SV#5083
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]