Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
CaptainOats skrev: Jag hade en Saab 93 där jag fick fixa med plasten hela tiden och då kommer jag ihåg att jag sa till mig, adrig mer en bil med massa plast.
Här kan du se varför jag inte gillar plasten, och tycker lacken är så mycket bättre.....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=69741

Tänk vad olika vi människor tycker.

Ett av mina stora intressen för xc70 är just plast detaljerna som inte är lackerade stort plus enligt mig, klarar sig så mycket bättre än lackerade stötfångare och skärmkanter. Mot stenskott och ifall någon kör emot vid en fick parkering eller liknade situation.
Lackerade stötfångare tycker jag bara är problem. Har en vän som köpte ny bil och han ha bilen i 12 timmar innan en på samma parkering glömde lägga i handbromsen och dennes bil rulla emot min väns bil med skrap märken som följd på dom lackerade stötfångarna. Hade troligen inte hänt någonting på en olackerad plaststötfångare typ xc70 stötfångare :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Ja, olika tycker vi.

På min förra XC70 så fick jag liknande parkerings-repor när bilen intill lade om ratten för tidigt och skrapade imot min bil på sidan och plastpanelerna blev repiga.

Nu var det ju bara att gilla läget och leva med det för plastpanelerna går ju inte att polera, vaxa, slipa eller lacka om när något sådant händer.

Det är klart man kan ju byta panel, men då måste man byta alla pga att färgen ändra så mycket pga blekningen och det kostar väl rätt mycket.
Efter att ha kört en XC70 idag så kan jag konstatera att en sådan kommer inte inte bli.
Lite för svajig och båtig för mig.

V70 är trevligare, speciellt med R design men då blir den stötig istället.

Just nu är det mest sannolikt att det blir en Mercedes E Klass, ägandekostnaderna är ungefär samma samt att dom är billigare i inköp.
CaptainOats skrev:Efter att ha kört en XC70 idag så kan jag konstatera att en sådan kommer inte inte bli.

Just nu är det mest sannolikt att det blir en Mercedes E Klass, ägandekostnaderna är ungefär samma samt att dom är billigare i inköp.
Intressant, är det superkampanj på E klass?

En V70 D5 215 hk är ju listad på 351,000 och en E 250 med 204 hk kombi på 422.000 Det ör ju 71.000 mer för mercan.
Four-c tycker jag är bra på xc70 då kan man ställa in den på sport eller advanced så då blir chassit hårdare, men utbudet av det är ju inte så stort på begagnat marknaden.
VolvoB20 skrev:
CaptainOats skrev:Efter att ha kört en XC70 idag så kan jag konstatera att en sådan kommer inte inte bli.

Intressant, är det superkampanj på E klass?

En V70 D5 215 hk är ju listad på 351,000 och en E 250 med 204 hk kombi på 422.000 Det ör ju 71.000 mer för mercan.
Nej nej begagnat såklart :)
Får en fin 2010 - 2011 med under 8 K mil för ca 220 - 240 000

Skatten är 1400 billigare än volvon, mercan lite dyrare i försäkring så det jämnar ut sig där.
Mercan är snålare, men servicen kostar nog marginellt mer.

Men då får jag mycket mer utrymme i baksätet vilket jag vill ha.
Mercan är säkert inget dåligt köp om du köper den begagnad när det största värdepappret varit. Den sägs ju vara "bäst i klassen" :)
simonhalmstad skrev:Mercan är säkert inget dåligt köp om du köper den begagnad när det största värdepappret varit. Den sägs ju vara "bäst i klassen" :)
Precis, jag tycker faktiskt det är mycket bil för pengarna.
Vi får se vad det blir. :P
simonhalmstad skrev:Four-c tycker jag är bra på xc70 då kan man ställa in den på sport eller advanced så då blir chassit hårdare...
Tyvärr kan man inte kombinera Four-C med automatisk nivåreglering. Nivåreglering vill jag inte vara utan. Mycket av finessen med den högre markfrigången försvinner ju om bilen sjunker när den lastas och/eller släp hängs på.

Men två personer i bilen och för att undvika alltför hysteriska överlass i husvagnen (den jag har har tyvärr någon tidigare ägare sänkt totalvikten på med 80 kg, och få tillbaka det är så komplicerat att det inte är värt det för 80 kg) har jag i stort sett bilen lastad till maxlast när det bär iväg på campingresa. Att den då ligger kvar på samma nivå är en stor fördel. Det värdesätter jag mer än att kunna leka med stötdämpningskonfigurationen under körning. Jag tycker att om det är den sortens körupplevelse man vill ha, då är man snett på det från början om man letar efter en XC70.
Vad dumt att man inte kunde kombinera det med aut nivåreglering. Om jag själv skulle köpa en ny bil skulle jag själv lägga till det då man inte vill ha en nersjunken bil när man lastar mycket. Körde en provkörningsbil my13 med four-c och tyckte det fungerade bra. Perfekt om man kör i skogen med comfort, och sen på motorvägen på advanced läget så blir den inte lika gunging på motorvägen i hög fart. :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]