Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Adamp skrev: Har inte varit hundra vad du mena
Typ så här;
_ _____
|__|__|
Påfyllningshålet ska föreställa glipan i toppen, sen strecket i mitten är avskiljningen mellan dom 2 kammarna, med en liten glipa längst upp. När bromsvätskenivån är högre än mitten-sträcket rinner oljan över i kopplingskammaren. Inte fören båda kammarna är fulla kommer vätskan rinna över påfyllningshålet.

Det är många som har kliat sig i huvudet när bromsvätskan nästan varit full, men ändå går det i lika mycket vätska till innan det rinner över :P
Det är en rätt smart konstruktion när man tänker efter, eftersom bromsarna inte kommer påverkas om kopplingen börjar läcka(vilket vore katastrofalt). Fast och andra sidan kunde dom gott haft 2 påfyllningshål :roll:
Jag slänger in en fråga här: är luftningsförfarandet samma på intern slavcylinder som på extern?
Tänkte inte så mycket på det när jag luftade Saaben som har intern, och det gick lika bra där? Jag har bytt bromsolja nämligen, och det skulle kännas bra att byta ut oljan i kopplingen också, och V70:in har intern cylinder så jag tänker att det borde vara lika enkelt som på Saaben?
av *pettson*
taxi skrev:Jag slänger in en fråga här: är luftningsförfarandet samma på intern slavcylinder som på extern?
Tänkte inte så mycket på det när jag luftade Saaben som har intern, och det gick lika bra där? Jag har bytt bromsolja nämligen, och det skulle kännas bra att byta ut oljan i kopplingen också, och V70:in har intern cylinder så jag tänker att det borde vara lika enkelt som på Saaben?
Ja och nej..
Ja.. du släpper ut bromsvätska precis utanför lådan så det är nytt ner dit. Men nej samtidigt då internslaven är självluftande. Den självluftas när du kopplar.
Kopplingen är luftad och funkar fin fint nu :D var ett jävla bök körde en tryckluft från Biltema innan dess så hade jag fyllt hela kärlet med broms olja, har liten frispel innan den tar, har testat att lägga i alla växlar och det funkar fint. Det är ett litet rör i bromscylindern som går till kopplingen man ser den svag här:
Bild
Pilarna visar väggarna och det heldragna är för att förtydling på andra sidan.

Efter luftat ett tag så tryckte jag ihop slavcylindern ett par gånger och kolla på vätskenivån till kopplingen om den bubblade vilket den gjorde ett par gånger och den blev hårdare och hårdare för varje gång till jag kollade pedalen så blev den bra.

Edit: Jag testade det youtube klippet jag länkade men det blev för mycket tryck så jag fick mig en dusch :lol: och oljekanna läckte som katten så har man täta saker med mera så går det bra men det hade jag inte så jag fick ta mig en dusch (hade skydds glasögon och lacken klara sig).
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]