Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Hej!

Har haft min V70 2.5T MY08 avställd i kallgarage fr o m december 2013 t o m igår 2014-05-02. Tog en provrunda igår för att kolla att allt funkar som förväntat och upptäckte genast ett svagt vinande/ylande ljud från ECC:n som jag inte lagt märke till tidigare. När man står på tomgång hör man ett svagt vinande/ylande ljud, när man sedan börjar accelerera så tilltar det vinande ljudet, sedan tystnar det mellan upp- och nedväxling för att så fort varvtalet börjar stiga vina igen. Det vinande ljudet tilltar och följer alltså vartalet. Därefter provade jag att slå av AC:n och så försvann ljudet! Bilen blev helt tyst, hördes inte ett ljud.

Är det någon som erfarenhet av detta ljud och kunskap om vad det kan bero på?

Tacksam för råd.
av xxargs
Får du någon kyla övh ??, ett väsande kan ibland höras om det är nära slut på köldmedier och även kompressorn kan börja låta när det saknas köldmedie att arbeta med och slår med max pumpslag och då låter mera.

en klassiker är att det börja läcka vid pumpaxeln när det står avställd långa tider och en kompressor som har lite mil bakom sig behöver motioneras då och då för att hålla sig tät och ju mer sliten den är, ju kortare intervaller måste det motioneras och kan vara så lite som var fjortonde dag om vi pratar om 20000 - 30000 mil bil. Om man använder bilen på regelbunden basis och har ECC-knappen intryck så sker denna motion automatiskt, även vintertid. Allt för snabbt tomma system får de som av missriktad snålhet håller ECC-knappen släckt vintertid eller som i ditt fall långtidsförvaring utan att motionera AC-kompressorn då och då med minst några hundra Varv med kompressorn pumpade var gång.

---

När man accelererar hårdare så brukar ofta kompressorer kopplas ur eller avlastas (om det är elektronisk styrd sådan utan magnetkoppling) en kortare stund, dels för att kompressorn inte skall behöva arbeta vid max motorvarvtal då den går varmare och slits mer, men också för att maximal effekt skall hamna på hjulen då en AC drar flera Hästkrafter och det märks på accelerationen. Därför försvinner ljudet där du gasar iväg men kommer tillbaka snart när du uppnått din önskade fart.

Sedan brukar kompressorer baserad på snedskiva (både fast och variabel) allt för ofta börja väsnas på olika sätt ganska fort med tiden och fortfarande håller åtskilliga tusen, kanske över tiotusen mil innan de slutligen havererar. somliga har en del oljud redan som nya.

---

skall man ha närmast skottsäkra kompressorer avseende hållbarhet och låg ljudnivå så är det scroll-kompressorer som gäller, helst av nippon-denso men då får man välja bilmärke och modell efter detta och även ta att dessa är ON-OFF-kompressor och därmed sämre reglering av kylan som pendlar lite mera i temperatur i utblåsen när kompressorn slår av och på. En sådan kompressor kan du i stort sett räkna med bilens livstid ut - möjligen att de måste schimsas om någon gång.
av Yaniz
Tack xxargs för din detaljerade redogörelse! Jag ska kolla upp hur det är med kylan. Jag tyckte att den kylde normalt igår, men det varju inte särdeles varmt ute, så jag får ta och kolla detta lite mer ingående innan jag kan säga något bestämt med hur det är med kyleffekten. F ö har jag alltid ECC:n aktiverad.

Varifrån härstammar det vinande ljudet eller vad kan det vara indikation på? Det förefaller vara ett mekaniskt relaterat ljud (som om en rem driver en anordning av något slag). Men det är bara en känsla och ett antagande av en lekman med absolut noll kunskaper i ämnet.
av xxargs
Kompressorn om det är av snedskivetyp har 5,7 och kanske tom 9 kolvar monterad i en ring, vilket gör att det blir lika många gånger högre antal pumppulser per kompressorvarav som i sin tur är i stort sett samma och kanske lite fortare än motorvevaxelns varavtal - de snabba pulserna efter varandra och kanske ringningar i rören efter kan göra att det upplevs som en ton eller ett vinande. har du dålig med gas så kan denna vinande bli starkare för att trycket är lågt på högtrycksidan och dämpar inte ut svängningarna i samma grad och också kolvarna rör sig med maximal slaglängd om det är en kompressortyp med variabel kompression och det fortfarande finns viss tillräcklig mängd köldmedie kvar.
av Yaniz
Då har jag varit och kört en sväng (ca: 9 mil) idag och konstaterat att AC:n kyler bra. Skruvade ner tempen till lägsta möjliga och drog på fullt flås på fläkten, varpå det efter någon minut kom iskall luftström från ventilationen. F ö tycker också att det vinande ljudet avtagit något (kan dock vara önsketänkande/önskeupplevelse). Hur som helst, jag hoppas på det bästa dvs att AC:n är tät och att kompressorn är funktionsduglig några år till. Det vinande ljudet får jag leva med och skruva upp CD:n till lite högre volym.
Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]