Vad är det för typ av motorer och på vilket sätt är de slitna?
Jag har provat att växla mellan värme och kyla också och allt fungerar som önskat. Det verkar vara mest oljud vid start när bilen har stått parkerad över natten. När man startar bilen igen kort efter att man parkerat den låter det inte alls lika mycket.
Jag har lyst lite in i öppningarna där temperaturen i kupén ska kännas av och det verkar vara lite damm där - och en liten pinne. Kanske är det själva temperatursensorn?
SubMarine skrev:Försvinner ljuden om man rycker säkringen till klimatanläggningen?
Tänkte du att man skulle testa det för att utesluta att det är något annat som låter?
Jag har letat rätt på säkringarna, tydligen finns det dosor/centraler i motorrummet, passagerarutrymmet och i bagageutrymmet. De säkringar som rör klimatanläggningen finns i passagerarutrymmet.
Säkring 23: styrmoduler för klimatanläggning och bl a ratt, säkring 24: klimatanläggning och bl a instrumentpanel och säkring 26: värmefläkt.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf
Det man kan fundera på är ju om bilen kommer att vilja starta igen när man vrider på tändningen efter att man tagit ur säkring 23 och 24, eller om den går in i något feltillstånd som den insisterar på att stanna kvar i ända tills man med bärgning fått iväg den till verkstaden... :-O)