Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Vad är det för typ av motorer och på vilket sätt är de slitna?

Jag har provat att växla mellan värme och kyla också och allt fungerar som önskat. Det verkar vara mest oljud vid start när bilen har stått parkerad över natten. När man startar bilen igen kort efter att man parkerat den låter det inte alls lika mycket.
Jag har lyst lite in i öppningarna där temperaturen i kupén ska kännas av och det verkar vara lite damm där - och en liten pinne. Kanske är det själva temperatursensorn?
SubMarine skrev:Försvinner ljuden om man rycker säkringen till klimatanläggningen?
Tänkte du att man skulle testa det för att utesluta att det är något annat som låter?

Jag har letat rätt på säkringarna, tydligen finns det dosor/centraler i motorrummet, passagerarutrymmet och i bagageutrymmet. De säkringar som rör klimatanläggningen finns i passagerarutrymmet.
Säkring 23: styrmoduler för klimatanläggning och bl a ratt, säkring 24: klimatanläggning och bl a instrumentpanel och säkring 26: värmefläkt.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

Det man kan fundera på är ju om bilen kommer att vilja starta igen när man vrider på tändningen efter att man tagit ur säkring 23 och 24, eller om den går in i något feltillstånd som den insisterar på att stanna kvar i ända tills man med bärgning fått iväg den till verkstaden... :-O)
Allinug..del är elmotorer och plastkuggar som rör sig,jag skulle inte bry mej om detta,så länge dom funkar så..Det är tempgivaren som sitter som en horisontell"pinne"innanför gallret på CCM=climate control module,rör inte den! går den sönder får du byta ccm! dammsug endast!
Användarvisningsbild
av Allinug
Ok, bäst att inte drabbas av något överdrivet städdille då. :D

Tråkigt bara att det ska låta så, och att man ska bygga allt i plast numera... Men nu kan jag iaf meddela kollegorna, när jag skjutsar dem på lunch, att det inte är hela bilen som håller på att rasa, utan att man bara hör att klimatanläggningen lever och att den jobbar. 8)
Användarvisningsbild
av Perc
Allinug skrev:och att man ska bygga allt i plast numera
Skyll inte på plast som material för att Volvo brister i kvalitén. :)
Användarvisningsbild
av Allinug
Sant, det måste ha varit något kvalitetsproblem med just den plast som hängde ihop med klimatanläggningen för just Volvo... Än finns det mycket plast kvar i V70 som fortfarande håller! :-)-)

Kollegorna har iaf varit fruktansvärt nöjda över sina bilval (Ford och Saab) sedan detta oljud startade. :roll:

Man får ju verkligen hoppas att Volvo PV har löst detta kvalitetsproblem i senare modeller, så att det inte detta med rasslande klimatanläggning blir ett kännetecken för Volvo-bilar.
Användarvisningsbild
av Perc
Automatisk klimatanläggning är en grej som kan strula, så är det bara. Många ställmotorer, kugghjul, givare och grejs. Om du vill slippa sånt ska du köpa en gammal bubbla, där är det garanterat ingen elektronik. Ingen värme heller för den delen.
Användarvisningsbild
av Allinug
Rasslandet verkar ha upphört. ?:-/
Det enda som jag har gjort förutom att trycka på alla knappar och reglage, är att jag har kört med fläkten på full fart någon vecka...
En självlagande bil! :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Har samma fel på svågerns V70 04a. har kallibrerat men det hjälper inte men
däremot när jag "FIPPLADE" med Autoknappen som jag tyckte kändes "stel"
och sedan återigen knappade runt på övriga knappar i några omgångar
så blev det tyyyst. ?!
Så på denna bilen är det Autoknappen som skojjade lite....
men tipset blir nog iaf. Fixa inget som funkar.....:-)
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]