Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

åk tillbaka och be de sätta på smalare däck. Är deras skyldighet. Jag kör 225 35 18 ,tar i lite men ska det vara fint får man ta det :lol:
Sen att vändradien skulle vara urusel på v70 är inte så sant. Vändcirkel på en V70 är 10,6 meter. Jämförelsevis så har en V90 9,7 meter.
skyldighet och vad de gör åt saken KAN ibland vara två helt olika saker antingen står de för sitt misstag eller så struntar dom i det.
jo jag känner till konsumentköpslagen osv den är i regel helt tandlös skulle jag vilja påstå.
jag håller tummarna för att han får nya mindre hjul + cash utan bråk
som sagt.

gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
gubbstrutt skrev:åk tillbaka och säg att det inte funkar som de hävdat.
pengar i mellan till dig när de tar fram nya mindre hjul.
sabla surt det här de är ju snygga annars men det kan ju
inte skava i när du kör. 2a på bilprovning är det med om de ser att det gått i nånstans.
det kan vara möjligt att du får vara rätt hård nu.
jag håller tummarna för dig.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
Jag Besiktade en V70 Där VOLVOS ORGINAL FÄLG 17' Tog i då man svängde.
Bilen var sänkt rätt så mkt........

Men de blev Nada på Bilprovningen för en vecka sen :D :D :D
gubbstrutt skrev:skyldighet och vad de gör åt saken KAN ibland vara två helt olika saker antingen står de för sitt misstag eller så struntar dom i det.
jo jag känner till konsumentköpslagen osv den är i regel helt tandlös skulle jag vilja påstå.
som sagt.

gubbstrutt.
Vägrar de så är det ju bara hänga ut de här så lär de tappa kunder...
Nexus skrev:
gubbstrutt skrev:skyldighet och vad de gör åt saken KAN ibland vara två helt olika saker antingen står de för sitt misstag eller så struntar dom i det.
som sagt.

gubbstrutt.
Vägrar de så är det ju bara hänga ut de här så lär de tappa kunder...
det får vi hoppas på att de gör om så blir fallet att de skulle behövas hängas ut här.

gubbstrutt
Är mer nyfiken på vad säljaren fått för information om köparens fordon.
Varför säjer en säljare att det passar? Har han inte fått info om sänkning osv? Har han ens fått ett regnr så han inte blandar ihop årsmodell t.ex?
Jag frågade om det skulle passa och berättade att bilen är sänkt 60/40, men det var inga problem sa de.
Regnr hade de, de hade även bilen där då de själva skiftade till de nya fälgarna/däcken på bilen och tog sen en liten provtur runt kvarteret....

Det funkade bra på hemvägen, som var raka vägar och långa svängar.
Förutom att det var lite obalans över 100km/h Men efter jag svängde av E18 så började problemen visa sig...
Åkte igenom 2st mindre rondeller här i Kristinehamn på hemvägen och däcken tog i hjulhusen fram i båda och i några korsningar tog det i också, nån korsning gick att komma igenom utan att det tog i, men var knappt.
Här hemma gick det inte ens att svänga in, var tvungen att backa och ta omtag för att komma in på min infart.

Hade inte något annat val än att skifta tillbaka till de gamla däcken, så bilen blev körbar i stan igen och inte bara på landsväg!

Men sänkningen är inte problemet då däcken bara tar i när jag svänger och de gör de även när jag hissade upp bilen så däcken var i luften...
Säljaren som sa det passade är även chefen på företaget.
Det var heller inte över 5% ändring på rullomkretsen sa han...
Men jag räknade ut rullomkretsen igår kväll och det var en ökning med 5,84%, vilket är över den lagliga gränsen!

Hade kontakt med företaget idag och de tar tillbaka fälgar/däck, så det löser sig!
Men rullomkretsen höll han inte med om, det var inom gränsen sa han.
Fast han hörde av sig igen en kort stund senare och sa att jag hade rätt, efter han kollat upp det lite mer...

Han föreslog att vi kunde testa med 18" istället, vilket var slutsålt i tisdags. Men tydligen har han fått in fler nu.
18" skulle bli 225/40-18.
Testa går ju alltid, men jag är osäker på om det kommer funka med den storleken, lär nog ta i med dom oxå.
17" fanns oxå som alternativ, med däckstorleken 225/45-17.

Ska åka dit nästa vecka, så får vi se hur det blir!

*pettson* skrev:Är mer nyfiken på vad säljaren fått för information om köparens fordon.
Varför säjer en säljare att det passar? Har han inte fått info om sänkning osv? Har han ens fått ett regnr så han inte blandar ihop årsmodell t.ex?
De envisas hela tiden med 225 40. Det kommer ta i när du svänger fullt. 215 är det som gäller fast då blir det inte mycket skydd om du råkar köra mot någon trottoarkant. Som sagt jag kör 225 35 18 tar tar i lite fram om jag svänger fullt annars går det fritt hela tiden, bak har jag kapat kanten på innerskärmarna så där går det numera fritt. Sen har jag iofs 8,5" breda fälgar oxå 8)
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]