Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mimc94
Hej jaghar inskaffat en volvo 740 16 ventilare årsmodell 1990 och är tyvärr en automatare. Nu är frågan är det lönt att turbokonventera håller automatlådan för ett ladd på 0,3 eller måste jag bygga om till manuell tacksam för svar mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom du inte kan använda "vanliga" turbogrejer (grenröret äe inte samma som 8V motorn) utan får försöka hitta en "Italienimport" är det kanske lättare att "skrämma upp" utan turbo. Kamaxlar och ett "ship" som flyttar varvtalsstoppet till 7500 varv ger 238hk. Vad för "grejer" du ska använda vet jag inte, min är "ren" standard med manuell M46, det räcker bra. 16V motorn finns "bara" med overdrive eller automat låda. Den 5-växlade M90 kom inte förrän senare (M47 håller inte). Det kommer säkert fler förslag. Besiktningen vill ju också "ha ett ord med" om dom ser en turbo på den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
Din automatlåda är en AW72 och håller för en hel del smisk. Exakt hur mycket är omöjligt att säga, det beror mycket på skick och
hur den har blivit skött. En bra idè om du ska trimma är att montera en extra oljekylare som du kopplar i serie med originalkylet, en
ordentlig sköljning och ny olja i lådan bör du nog satsa på.
Användarvisningsbild
av lennarte
mimc94 skrev:Okej tackar för svaren jo lådan är i fint skick bilen har varit gubbakörd innan mig så motor och låda är i väldigt bra skick
Ha bara noga koll på när remmarna byttes Sitter balansremmen kvar ska du vara extra noga med bytesintervallen Många av oss som kör 16V motorer kör utan balansrem p.g.a livslängden är betydligt kortare än på kamremmen.

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]