Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#859447
Hallå!

Har nu börjat felsöka vad som kan vara fel på ABS-systemet. Fick felkod 2-1-1 så jag tog loss däcket och mätte upp givaren, den verkade intakt och hade 1080 ohm. När jag sedan snurrade på bromsskivan fick jag inget utslag alls, så kollade bakom och såg att kransen var av på några ställen, helt sönderrostad och inga tänder kvar. Så, nu måste jag byta den. Hur ska jag gå till väga?

Har läst runt lite och det verkar lättast att lossa centrummuttern, fjäderbenet och spindelleden och sen bara dra ut drivaxeln ifrån hjulet. Är det så jag ska gå tillväga?

Passar Biltemas ABS-ring till min 93a? Såg att den skulle passa V70, S70 och 850. Men det kanske bara gäller de senare modellerna?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Andreas
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#859509
andreasw skrev:Hallå!

Har nu börjat felsöka vad som kan vara fel på ABS-systemet. Fick felkod 2-1-1 så jag tog loss däcket och mätte upp givaren, den verkade intakt och hade 1080 ohm. När jag sedan snurrade på bromsskivan fick jag inget utslag alls, så kollade bakom och såg att kransen var av på några ställen, helt sönderrostad och inga tänder kvar. Så, nu måste jag byta den. Hur ska jag gå till väga?

Har läst runt lite och det verkar lättast att lossa centrummuttern, fjäderbenet och spindelleden och sen bara dra ut drivaxeln ifrån hjulet. Är det så jag ska gå tillväga?

Passar Biltemas ABS-ring till min 93a? Såg att den skulle passa V70, S70 och 850. Men det kanske bara gäller de senare modellerna?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Andreas
BÄST är om du skaffar dej en BRA verkstadshandbok och läser igenom vad du ska göra, så du får se konstruktionen på bild. Det finns inget *bara* med det du ska göra för att lösa problemet.
Det kräver en del bra verktyg och det kräver också en hel del från dej vad gäller att få bort den gamla ringen och få dit en ny så småningom. Den ska hamna på rätt ställe och den måste sättas dit rakt. Har du otur så är knuten så rostig att den blir till underdimension och då måste du ha en lösning för det med.
Tänk igenom arbetet och rannsaka dej själv och dina möjligheter innan du börjar. Därmed INTE sagt att det är svårt på något sätt, men vi har alla olika möjligheter med plats och verktyg samt nivåer på vanan att skruva.
Användarvisningsbild
av andreasw
#859515
Jag tycker att jag har vanan platsen och verktygen som behövs. Det är ingen bil som används, håller på att rusta upp den. Allt jag gett mig in i har jag klarat av och jag känner mig lugn inför arbetet. Jag har haynes men dom hänvisar bara till att lämna in bilen på Volvoverkstad.

Om ingen vill hjälpa med en snabb beskrivning får jag väl prova själv och se vad som fungerar. Jag måste börja nånstans och tycker verkligen alla moment är intressant och roliga. Om jag måste ha all kunskap till allt skulle jag aldrig få möjlighet att lära mig... Det är lätt och smidigt att lämna in bilen för allt, men när jag vill göra det själv, varför skulle jag då lämna in?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw