Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vissa "problem"(jävligt allvarliga) med E85 i början var att vissa oljebolag inte gjorde rent sina tankbilar som levererade bränsle till stationerna,då vart E85 glykolblandad soppa..inge bra eller? Jobbade då på Bilia med taxibilar,fick renovera motorer på löpande band p.g.a mycket hög oljeförbrukning,aldrig sett värre kolv/oljeringar på dessa motorer,helt igensatta av typ klistersmörja...nä,envisas ni med att köra på sprit häll i en flaska stp rengöring vid varannan tankning,sagt det till "mina"taxiåkare som kör E85..men det är inte så många..tack gode gud för det... :wink:
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag tror, så här i efterhand, att den största miljönyttan hade varit E10 eftersom alla bilar klarar det(undantaget GDI) när nu merparten av flexibilarna ändå tankar bensin.

och angående E85 så är 85% för högt, 40-50% och problemen hos flexibilarna hade inte existerat. Likaså finns det många fordon som kan gå på högre inblandning än dagens 5%, t ex klarar många bilar 20%.
I brasilien är det vanligaste bränslet etanol pga sockerrörodlingarna och deras bilar, ofta vw, klarar det uppenbarligen.
Användarvisningsbild
av Sceptic
råsundatjuren skrev:Vissa "problem"(jävligt allvarliga) med E85 i början var att vissa oljebolag inte gjorde rent sina tankbilar som levererade bränsle till stationerna

När var det här? Har läst nå´t om att det var problem med E85 runt 09-10. Varför drog bilarna olja.... undrar en som är långt ifrån att vara motorkunnig :wink: Skiljer sig 2.5FT-motorn från 2.5T om man enbart kör bensin?
Användarvisningsbild
av grillchips
(Min 1.8F suger i sig olja likt en 18åring i taxfreen på en Finlandskryssning)
av Rådlös
Milktrucker: Från början, på nittiotalet, var det E10, men när vi gick med i EU fick man sänka till E5 för 10% var inte godkänd standard på bensin inom EU. Denna E10 och senare E5 såldes dock inte över hela landet. Det var först in på 2000-talet som all bensin fick 5% inblandning. I dag har EU godkänt 10%, men av någon konstig outgrundlig anledning ligger Sverige kvar på 5%.

Det finns många underliga turer med etanol. Ett annat exempel: När Sverige började satsa på detta med etanol i första halvan på 2000-talet importerade vi den mesta etanolen från Brasilien. Sverige själv satte en låg tull på etanolen och rubricerade det som teknisk sprit. Det gjorde att den spannmålsetanol som tillverkas i Norrköping fick låga skatter och därför blev lönsam. Detta gav våldsamma protester inom EU och dom länder som ser sig själva som stormakter där. "Varför skulle ett land uppe vid Nordpolen styra över oss som finns i Europas hjärta?" Sverige lyckades förhandla sig till att få behålla den låga tullen tills vidare. Alla har väl förstått att det var Frankrike som protesterade mest? Ända tills dom själva insåg att dom kunde tjäna pengar på detta. Dom fick en massa volymer dåligt vin i vinindustrin. Det blir nog så fullt naturligt. Och man säljer endast dom bästa kvaliteterna för dyra pengar. Alltså kom någon Fransos på att "Vi gör etanol av det kasserade vinet och säljer det vidare". Spanien hängde på. Dom är tillverkare av etanol. Dock måttligt stora.
I dag köper vi inte mycket etanol från Brasilien. Dom största volymerna i dag lär komma från spannmål i Ungern. Sverige är det största landet på etanol i Europa med 1884 tankstationer*. Frankrike kommer som tvåa om man räknar antalet stationer med E85 med 404. Tyskland är trea med 338. Det finns några få länder som inte har etanol alls, Danmark bl.a.
Uppgifterna från: http://www.etanol.nu

*Ett tag låg vi jämsides med USA på E85. Betänk då att i Sverige finns det ca 4 miljoner bilar. Hur många finns det i USA? Ett grovt höftskott (gissning) kan vara att nästan var annan invånare har en bil. Dom är minst 314 + miljoner människor. Gissa att det då finns kanske 150 miljoner bilar?

Det här blev lite för avdelningen för överflödigt vetande.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]