Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mickepet91
simonhalmstad skrev:Tycker det är lite märkligt att det är så få som köper den trots att den har en låg förbrukning som en D5 diesel på pappret. Den nya T5 245HK med automat har lägre grundpris än D4-e 181HK men ändå väljer folk D4:an, miljöbil och att det är en bra kampanj med business editon till den bilen (finns ingen kampanj på nya T5:an) så med kampanjen så blir nya D4:an snäppet billigare, och sen råder det just nu dieselhysteri på V70 och det lär nog fortsätta.
Ja det verkar vara dieselhysteri, och helst den gammla på 163 hk. Pratar man med dom på volvo verkar det som dom inte har hört talas om den nya motorerna. Var till bilia i västerås och ville prova deras V70 T5 vea pratade med tre försäljare men alla sa att dom inte hade en sådan demo fast att den stod utanför. ?:-/
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tråkigt att många säljare har dålig koll. :???: Jag tror inte det är ett dåligt köp med nya T5:an den verkar ha mycket god driftsekonomi i förhållande till prestandan. Dessutom eftertraktad som begagnad då jag har för mig att runt 90% V70 - 14 är bilar som går på diesel. Kommer man från en 2,5T tror jag det blir ett bra steg att gå till en T5 med nya motorn. Men i dagsläget ser det ut som det blir lite billigare att äga en D4-Vea.

Jag gillar inte heller när försäljarna försöker tvinga på en viss motor "den ska du ha" eller en viss sorts tillbehör, säkert grejor som dom kanske får mycket provision på. :wink:
av perhall
För tre gånger sen när jag skulle köpa ny bil dissade jag både BMW och Audi för att säljarna hävdade att "alla kör diesel", "du hör inte att det är en diesel" etc. Alltigenom dåliga argument och jag köpte en bensin-Volvo...
Per
av Fillmore
mickepet91 skrev:
simonhalmstad skrev:Tycker det är lite märkligt att det är så få som köper den trots att den har en låg förbrukning som en D5 diesel på pappret. Den nya T5 245HK med automat har lägre grundpris än D4-e 181HK men ändå väljer folk D4:an, miljöbil och att det är en bra kampanj med business editon till den bilen (finns ingen kampanj på nya T5:an) så med kampanjen så blir nya D4:an snäppet billigare, och sen råder det just nu dieselhysteri på V70 och det lär nog fortsätta.
Ja det verkar vara dieselhysteri, och helst den gammla på 163 hk. Pratar man med dom på volvo verkar det som dom inte har hört talas om den nya motorerna. Var till bilia i västerås och ville prova deras V70 T5 vea pratade med tre försäljare men alla sa att dom inte hade en sådan demo fast att den stod utanför. ?:-/
Märkligt. Jag har prövat V70 T5 i Västerås (och V60 D4). Hade inga problem att låna bil över en dag för att få pröva motorn ordentligt.
av Exquattro
mickepet91.Lagerhållning av nya bilar har väl två sidor för handlaren. Dels kan de missa någon hetsig spekulant som skulle vilja ha bilen NU, men å andra sidan riskerar de lätt att bli stående med bilar de måste rabattera kraftigt p.g.a. t.ex. att de inte har rätt utrustning. Köper man bil för sådana här pengar vill man ju gärna skräddarsy lite och måste då beställa bil. Man kan ju som exempel ta Ford, de har ofta otroligt låga priser på stora partier av bilar. Det gör ju då andrahandsvärdet väldigt svajigt för dem som vill beställa sin Mondeo med eget utförande eftersom många lagerbilar ligger 50-70000 lägre ena veckan, nästa vecka ett annat prisläge osv. Jag tror inte Volvo och andra "dyrare" märke är intresserade av detta utan ser det som ett sätt att hålla uppe prisnivån, även för den som säljer sin begbil i inbyte. USA-marknaden lär ju se helt annorlunda ut där man är helt ute om man inte kan leverera omgående, men folk i gemen är nog inte så intresserade av bilar i detalj som europeer, och jag gissar att även andrahandsvärdet är på lägre nivå där.
av perhall
Jag skulle lätt välja T5. Tyvärr har jag inte kört den än men har pratat med flera som har gjort det. Generellt går en bensinmotor mycket mjukare och lugnare än en diesel. Varje gång jag bytt till en diesel har jag saknat bensinmotorn (utom, såklart, när man går till en mycket starkare motor med fler cylindrar). T5 är bra prissatt och att ha kampanjer även på den, och inte bara D4, borde också gagna Volvo och Volvohandeln i längden då de får fler bra inbyten efter ett tag.
PH
av Linqid
Vi kikar på både D4 och T5 vid kommande byte. Business Edition finns till båda alternativen så en motsv. T5 blir ca 10 000 billigare än D4. Ett mycket lockande alternativ, helt klart!
Användarvisningsbild
av Guligan
Håller med. T5:an borde vara ett attraktivt val för de allra flesta. Verkar som många här upplever att bensinmotorerna överlag, och i synnerhet T5, inte marknadsförs ordentligt av Volvohandlarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ju som dag och natt i acc. 6.7 mot 8.6 sekunder

På två sekunder hinner man ju ta en snabbfika. Eller så kan man köra med bara halvgas på T5an och den accar ändå lika snabbt som D4an där ägaren har gasen tryckt i botten.

Det är som när jag accar min XC/0 D5 mot en XC70 T6, då tror man ju att jag är parkerad medans T6an fösvinner som ett skott i horisonten. (Ja jag har provat i verkligheten :oops: )
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]