Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ursäkta den lite oviktiga frågan men jag blandade ihop mutterbrickorna och minns nu inte om det satt mutterbrickor vid infästningen turbo/grenrör? (Gulmarkerat) Det satt mutterbrickor vid "röd markering", men det kan ha varit så att det tom. satt dubbla brickor vid "röd markering" (?) (Volvo 940 1996:a)
Bilagor
Bild639.jpg
Bild639.jpg (147.52 KiB) Visad 396 gånger
Det kanske finns speciella direktiv i detta fallet, men om jag skulle montera detta så skulle jag rent automatiskt använda planbrickor och fjäderbrickor. Och absolut om det är ett slitsat hål någonstans. För mig gäller alltid planbrickor och fjäderbrickor på ett slitsat hål.
Sätter du självlåsande (stukade) mutttar som jag skrev i en annan tråd behövs inga fjäderbrickor. "Vanliga" fjäderbrickor (gäller "vanliga" planbrickor också) tål inte värmen, dom förlorar "spänsten". Det ska vara stålbrickor, obehandlade. Gärna 3mm tjocka så det inte "rör sig". Vet ej vad som sitter original, men på B18/20 sitter det 4mm (kanske t.o.m. 5 mm). Där är det lite skillnad dock för där är det "slitsade" hål mellan insug och avgasdelen.

Mvh
Lennart
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]