Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Fick känslan av mycket mekanik i kopplingen på min DRIVe, är den inte hydralisk? Snikig vajerkoppling?
av corzair
Bumpar denna gamla tråden lite.
Jag har en v70 drive -12 som kopplingen havererade på idag, låg och myskörde på farthållaren och närmade mig en rondell och skulle växla ner, men märker att det är trögt att lägga ur växeln och sedan omöjligt att få i en ny växel. Rullar i friläge till närmaste ställe att stanna på och märker där att det inte verkar finnas någon verkan alls på kopplingspedalen och omöjligt att få i en växel (allt går såklart med våld men verkar onödigt att räkna kuggarna).
Någon som vet hur konstruktionen ser ut? är det wire eller hydralisk? Och vad för något mellan pedalen och kopplingen kan ha gått sönder?
av sven.h
Jag har bytt koppling 2 ggr på min drive -12 5500 mil.
Tack och lov på garantin.
Osäker på exakt vad det var som havererat.
Båda gångerna läckte det rejält med olja.
Sista gången byttes allt kopplingsrelaterat.
Pedal, rör, cylindrar, lager, koppling etc.
av corzair
Nu har jag kollat till bilen på verkstaden och det är tryckplattan som givit upp.
Finns någon funktion som justerar kopplingen efter slitaget på lamellerna, och när den går sönder så slutar den helt enkelt att "lyfta" kopplingen.
Eftersom bilen är uttagen dec 2011 med 6300 mil på mätaren är det inte längre någon garanti på bilen, däremot har Volvo åtagit dig att betala en del av självrisken på maskinskadeförsäkringen! Är inte det att erkänna men ändå inte ta något egentligt ansvar? Enligt mecken var det inte första kopplingen som han byter heller.

Bilen servades förra fredagen där jag klagade på att kopplingen inte släppte ibland och var lite allmänt konstig men inget fel kunde konstateras då.
av valln
Är du först ägare och privatperson?
Du borde ha tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
av corzair
Det är en tjänstebil så är väl leasingbolaget som teoretiskt sett äger bilen men jag har haft bilen sedan den var ny.

Hämtade ut den idag på eftermiddagen och vilken skillnad det var på kopplingen, jag tycker aldrig det har gått att växla mjukt med den som på 5cylindriga maskinerna. Klurar på om det har varit något knas med den från början för nu smekte växlarna i utan att göra någon ansträngning till mjukkörning.

Det får bli ett samtal till våran försäljare och fråga honom om vi ska köpa några nya volvobilar, vi fick precis 2st levererade och vi ska byta 2 till i december. Han får väl rycka i några trådar någonstans.
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Tycker också att det är lite friktion att få i växlarna på min V70 Drive 2012 och jag har nybilsgaranti fram till sista maj och jag har haft den inne för detta men de förklarade att det är olika växellådor i drive mot de andra femcylindriga bilarna. Så de menade att det ska vara lite friktion i växellägena men nu blir jag orolig när jag läser ditt inlägg!
av corzair
Volvo4life skrev:Tycker också att det är lite friktion att få i växlarna på min V70 Drive 2012 och jag har nybilsgaranti fram till sista maj och jag har haft den inne för detta men de förklarade att det är olika växellådor i drive mot de andra femcylindriga bilarna. Så de menade att det ska vara lite friktion i växellägena men nu blir jag orolig när jag läser ditt inlägg!
Jag kanske kan lugna dina nerver lite med att efter ca 5 mils stadskörning så kändes kopplingen precis som innan, vet inte om det är något fel igen eller om den var tvungen att adaptera sig (?)
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]