Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbz
Hej på er.
Hade bilen inne på rejmes för att bromsen låg på ibland på vänster och höger bak och varmt blev det med.
Dom tog isär allt och smorde upp alla glidytor och provade även att trycka in och ut kolven och den löpte smärtfritt den med.
Detta var ca 3 veckor sedan, nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, skiten ligger på och blir ordentligt varmt :/
Är det bara att byta ok eller vad fan kan det vara, är biltemas ett alternativ?
Skall man byta både skivor och belägg efter varmgång?
av råsundatjuren
Hej! Gissar på okbyte,MEN köpa såna grejer på feltema skulle jag inte göra... :???:
Du behöver inte byta klossar och skivor såvida skivorna inte har slagit sig(blivit ojämna)det märks,vibrerar vid inbromsning..
av Tobbz
Ok, varför inte biltema?
Har kört dom på tidigare bilar och aldrig upplevt problem.
Dock allt annat jag har köpt har hållt ca 1 vecka så jag köper inget annat därifrån.
av Jonas_latt
Det är inte handbromsen som krånglar då?

Jag har kört biltema funkar bra. Dock så dammar deras broms belägg en del. Tråkigt om man har snyggare Fälgar.
Användarvisningsbild
av Vojje
till bakbroms duger B-tema alldeles utmärkt. "Finare" piratdelar kostar ju 1000:- mer per styck och då får man dessutom lämna ifrån sig det befintliga. Rena ockern, tycker jag.
av Tobbz
Handbromsen är det inte, den är helt ny :) Skall bara köra oken från biltema, beläggen går eventuellt att återmontera?
av råsundatjuren
Har dålig erfarenhet när det gäller feltema,därför min kommentar..t.ex ok som köptes och dom såg fina ut,men det är ju bra om dom är täta,båda läckte vätska som ett såll..kan nämna mer men orkar inte.... :wink:
Ja,montera dom gamla klossarna om dom är felfria.
av mena
Jag hade samma fel som dig för ett år sedan som drev mig till vansinne. Jag bytte ut mycket onödigt som tex ett bromsok en bromsslang innan jag till slut upptäckte felet.

När jag mekade dit bromsklossarna upptäckte jag efter en tid att passformen var alldeles för tajt vilket gjorde att ena bromsklossen på ena oket fastnade och låg då på bromsskivan. Det var själva halvmånen på ena bromssklossen som ibland fastnade i bromsoket. Även fast jag bytte till nytt bromsok så löste sig inte problemet utan det var en stund efteråt som jag upptäckte vad det fastnade.

Jag skulle rekommendera att ta bort klossarna och börja fila till dem där de ligger tajt. Jag fick hålla på en stund för att få klossen att glida fritt i bromsoket. Jag skulle titta ordentligt på bromsklossens ovandel den som är halvmåneformad. Denna yta kan om det ligger mycket smuts fastna enkelt i oket och därav ligga an bromsskivan. Eller kan du ha dåliga bromsklossar som inte passar (vilket det var i mitt fall på de nya klossarna).

Jag köpte allt från Biltema utom bromsklossarna och jag kan varmt rekommendera Biltemas bromsok, bromsslang och bromsskiva. Klossarna köpte jag från skruvat och av bosch märket och något jag kanske inte skulle rekommendera med tanke på sin dåliga passform.
Skivorna från Biltema är riktigt bra. Har överhettat dem rejält i och med mitt problem men de slog sig aldrig. Kanske en myt men jag har hört att man inte ska göra så kraftiga imbromsningar på nya skivor då man kan skada dem genom överhettning och att då då slår sig.

Här finns en bild där man tydligt ser halvmånen på bromsklossarna som jag pratar om. Denna var för tajt mot bromsoket i mitt fall och fastande tillslut.
http://www.mekanika.se/product_images/f ... k-2399.jpg
av Tobbz
Ok, tack det ska jag verkligen kolla! Men en dum fråga bara, borde inte mekanikern på rejmes lagt märke till det :S ?
Med halvmåne menar du den "övre" delen som är som en halvmåne?
av mena
Jag lämnade själv in bilen till en volvo mekaniker och fick tillbaka den utan att problemet var fixat, mekanikerna är inte perfekta trots att de jobbar med det varje dag.

Ja det är som du säger. den 'övre' lilla halvmånen.

Här är min gamla tråd om problemet. Såg att jag hade tagit två bra bilder som visar vart det var för tajt.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p750560

Det där med fotsensor är helt värd[…]

snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]