Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.. Det började imorse med att bilen inte ville starta, jag konstaterade att det var vevaxelgivaren som sagt upp sig, en ny inhandlades på mekonomen och byttes.
Nu till det jag inte förstår, efter bytet började motorn att "gå hårt" samt att lamdalampan tändes efter ca 15 min körning, bilen blev även orolig på tomgången, jag provade att byta till den gamla givaren och bilen blev lika död som innan bytet till den nya, innan den gamla givaren gick sönder hade motorn en mjuk och fin gång, jag hittade info om att den nya givaren har ett ohm-värde på 170, ska man behöva köpa en volvo orig eller?..

Tacksam för svar..

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 58a46653sv
Kan något ha hänt vid svänghjulet? Ser den gamla givaren fysiskt skadad ut?

Specifikationen för originalgivaren är 170 ohm (±30 ohm). Men det säger inte så mycket, det är mest så man har något att gå efter när man undersöker om det är avbrott i givaren.
Den gamla givaren hade en skada på kablaget men ingen åverkan på själva givaren, jag jämförde den nya och gamla givaren, skillnaden låg i att själva "stiftet" på dem var olika breda.
Idag lånade jag givaren från tjejens bil och det blev en förbättring tillvida att lamdan slocknade och den gick något bättre på tomgång, jag har tyvärr inte kunnat få felkoderna lästa än då ingen verkstad jag har varit i kontakt med verkar ha tid tråkigt nog..
Ja det är ju sant att den påhittige finner vägen..tyvärr kan jag väl inte skryta med mina färdigheter i vad gäller fordons-el...idag var jag ute med mössa på i blåsten för att felsöka lite..jag demonterade fördelarlock och rotor..de såg lite slitna ut men jag rengjorde och återmonterade sen med att bilen faktiskt verkar ha återfått sin stabila tomgång...så nästa vardag får det bli att inverstera i nytt lock och rotor ..menar..de är ju trotsallt förbrukningsvaror...
Jag tackar för er hjälp.. :)
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]