Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har letat ganska mkt efter dieselförbrukning av XC90 D5 av "nyare" modeller från 200HK motorn som kom 2011(?).
Har inte hittat några, eller letat dåligt...enligt spec ska de dra ca 0.83 vid blandad. Är det en rimlig siffra eller är det en total glädjekalkyl??

Håller på att få grå hår när jag jämför XC60 med XC90 D5:or. Hjärnan säger XC60, men XC90 känns ändå väldigt intressant.
Var ute och provkörde en XC90 2014 för någon vecka sedan hos en handlare.
Kollade då specifikt i färddatorn på snitt förbrukningen och den sa förvånande nog 0,85 och jag tror inte
att demobilar körs överdrivet snällt av potentiella kunder.
Så skulle tro att hoppet från 185 Hk till 200 Hk var positivt.
Låter ju positivt!
Har en granne som säger samma sak om sin D5 -14 som dessutom är chiptrimmad på ngt sätt vilket enligt honom sänkt förbrukning ytterligare lite. Han ligger på ca 0,8 vid blandad körning motorväg + köer till och från Sthlm i rusningstrafik.

Undrar mest om det är ngt som är gjort med motorerna på -14 modellerna eller om det är samma förbrukning på -11 och -12 modellerna?

Velar just nu mkt mellan D5 xc90 eller xc60 årsmodell Runt -12

Xc60 känns spontant mer ekonomiskt, förnuftigt och modernare. Men Xc90s storlek tilltalar, vill dock inte ha en bil som drar över litern vid normal blandad körning....
Min XC90 (2012) har jag märkt drar väldigt olika beroende på vilka förutsättningar som gäller. T.ex. så är det stor skillnad på vilka däck man har på. Med vinterdäcken (17") så drar den vanligtvis 0,82-0,88 blandad körning och med sommardäcken (19") drar den 0,85-0,90)..

Med- eller motvind tenderar också att påverka min förbrukning mycket om man kör fortare än 90.

Vid motorvägskörning brukar jag ligga runt 0,9 - 0,95...

Jag är grymt nöjd med bilen :D

Lycka till med bilvalet! :D
Håller med föregående.
Mina två senaste (2010 och 2012) XC90- låg blandat runt 0.9 verklig förbrukning och då visade färddatorn runt 0.85.
Har också varit mycket nöjd med bilarna. Behöver du utrymme finns nog ingen bättre bil, ok att den kanske känns lite gammal men nu är den riktigt prisvärd.
Jahopp en till förbrukningstråd; Callaway ska köpa en bil som kostar lika mycket som dubbla sin årsinkomst och när det ska tankas så jagar man småmynt.. ja några tusenlappar hit eller dit utslaget på ett år är verkligen småpengar för mot slutet av dagen är väl huvudsaken att bilen gått bra och allt annat gått bra?

Visst är det bra att veta om bilens verkliga förbrukning men om det vore direkt avgörande huruvida bilen förbrukar över eller under 1l/milen hade nog jag kikat på någon fräsig cykel istället, finns ju cykelkärror och sånt man kan extrautrusta med. Skämt åt sido så ska nya Santa Fe eller Sorento vara mer ekonomiska köp.
niklasj skrev:Jahopp en till förbrukningstråd; Callaway ska köpa en bil som kostar lika mycket som dubbla sin årsinkomst och när det ska tankas så jagar man småmynt.. ja några tusenlappar hit eller dit utslaget på ett år är verkligen småpengar för mot slutet av dagen är väl huvudsaken att bilen gått bra och allt annat gått bra?

Visst är det bra att veta om bilens verkliga förbrukning men om det vore direkt avgörande huruvida bilen förbrukar över eller under 1l/milen hade nog jag kikat på någon fräsig cykel istället, finns ju cykelkärror och sånt man kan extrautrusta med. Skämt åt sido så ska nya Santa Fe eller Sorento vara mer ekonomiska köp.
Bra! :-DD
råsundatjuren skrev:
niklasj skrev:Jahopp en till förbrukningstråd; Callaway ska köpa en bil som kostar lika mycket som dubbla sin årsinkomst och när det ska tankas så jagar man småmynt.. ja några tusenlappar hit eller dit utslaget på ett år är verkligen småpengar för mot slutet av dagen är väl huvudsaken att bilen gått bra och allt annat gått bra?

Bra! :-DD
Känns som min årsinkomst är mindre relevant, men visst jag fattar andemeningen...
Fast det klart jag har ingen egen firma att sätta bilen på och ja, jag prioriterar andra saker i livet mer än bilen och blir mest trött när folk kommer med kommentarer om hur jag ska använda min årsinkomst (som iof överstiger nypriset av den nya XC90 modellen....).

För mig handlade det mest om vad XC90 faktiskt drar eftersom jag hört mest att den drar över milen och mkt därtill, vilket gör en avsevärd skillnad mot en XC60. Kör man runt 3000 mil/år är det inte för mig iaf inte helt ointressant fakta...

Att de båda är kompetenta bilar utgår jag ifrån men jag har aldrig ägt Volvo förut och var mest lite nyfiken på detta (särskilt när grannen påstod att hans drog runt 0.8 ) eftersom XCmodellerna känns som ganska trevliga alternativ till X5 och X3...
Japanare undanbedes vänligt men bestämt!

Det där med fotsensor är helt värd[…]

snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]