Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, sitter här och klonkar vin och kollar nytt rör till bilen. 1800 spänn för att katalysatorn är med. Som jag inte behöver.

Grejen är den att röret har gått av 80% runt efter katalysatorn. För att byta röret måste jag få med mig hela mitten delen. inkl den dyra katten.

Går det att svetsa detta med en mig svets?
Förut var det en liten spricka där, men vi lyfte upp bilen på verkstad och då sprack nästan hela.

Ungefär hur det ser ut. annan bil.

http://www1.garaget.org/gallery/archive ... idm0c4.jpg
http://www.a-alt-avgassystem.se/kcm2883 ... age002.jpg

Min bil

http://www.ladda-upp.se/bilder/loddeuanzlnbi/

Alla tips välkomnas, har förstått att universal är lite bökigt att få in, passformen just.

740 gl 88

det är jag som kladdat med för mycket pasta, så det är inte stora monster hål. utan ett litet i katten. som är fixat.
Det är väldigt svårt att svetsa sådant. Materialet brukar vara tunt som papper när det har gått så långt att det spricker.
Som en nödåtgärd om du behöver bilen kan du klippa upp en konservburk, botten och locket ur, och klipp den på längden också. Den sätter du över sprickan och drar ihop med avgasrörklämmor. Minst två. Detta gör att du inte riskerar att tappa resten av avgasröret, om du behöver köra till verkstaden eller annat. Men det håller ju inte tätt. Kör du omkring så kommer polisen att stoppa dig. Då får du ha en heltät förklaring på att du är på väg till verkstaden en lördagskväll och polarna sitter i baksätet och dricker öl. :) :) :)
Det mesta går att svetsa. Frågan är bara hur länge det håller efteråt.

Vanligtvis är det ingen större ide att börja svetsa i ett avgassystem. Dels är det svårt eftersom materialet brukar vara upprostat och tunt. Sedan så kommer det att gå sönder någon annanstans rätt snart igen.

Har du tillräckligt material kring sprickan så kan det vara ide att försöka. Håller hela röret på att rosta bort är det rätt meningslöst.

Jag känner de som kört i åratal efter att ha svetsat kring katalysatorn. Men då var materialet rätt friskt, det fanns bara en spricka.
Katen läcker fortfarande lite jämte "kladdet" ser det ut som. Svetsa på plats och på en såpass dålig kat är inte lätt, men det går att göra. Glöm bara inte att ta loss batterikabeln. Jag tycke nog du ska försöka hitta en begagnad kat om du inte vill köpa Biltemas för 1600:-. Köper du den för 700:- får du ändå svetsa i röret. Jag har svetsat min kat på samma ställe men då hade jag den urmontrad. Har även bytt den främre "stumpen" den finns att köpa.

Mvh
Lennart
Tittar på din bild.

Sprickan är precis framför svetsskarven om jag ser rätt på bilden.

Då tror jag du har goda möjligheter att svetsa det.

Då du har svetsskarven som är lite tjocklek i och skalet på katten brukar vara rätt tjockt.

Har själv laborerat lite med såna här lagningar på kul åt kompisar. Byte senast Flex slang på ett liknade katalysator arrangemang.

Du måste ta ner det och svetsa mycket svårt att göra det bra på plats. Även om jag sett en göra det men han svetsar hela dagarna.

Rekommenderat är att köra med 3 fas mig svets. Som går att köra på svag ström för att inte bränna håll men samtidigt orkar utan att börja spotta och fräsa. Har du provat en 3 fas mig svets? Om inte mycket enklare att svetsa med en sån.

För att det ska hålla bra lägg på en bred svets rätt långt upp på katten och som får bra fäste i svets fogen på avgasröret. Glöm inte att slipa fram ren metall på delarna innan du börjar svetsa så svetsfogen har något bra att fästa i.

Skulle röret vara för tunt. Är nog enklaste om du vill använda samma katalysator att bygga nytt rör bakersta efter katten men universal rör.

Lycka till skriv hur det går.

Med vänlig hälsning,
Andis
att svetsa sånt där brukar inte hålla så länge och du får göra om allt igen jättekul nä.
borde väl finnas nån bra katt på skroten om du inte vill tjacka nytt.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
Hej alla tack för svaren. Jag gjorde som så att testa, så det inte ramlar ner i marken.

Provade en mig svets och körde. det verka ha funkat. Men som sagt får köpa nytt efter några veckor när lönen kommer.

Precis som någon skrev, hål i katten brände hål direkt. fick sätta en tunnplåt och svetsa fast.-

Vad gäller sprickan så är det i alla fall tätt just för tillfälligt.
Men provisoriskt. Det lät som fan innan så detta är för att inte farbror blå kommer efter.
Oljudet försvann nu.
Men som sagt, provisoriskt.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]