Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Alltså, för att kunna läsa av nyare bilar behövs nyare vida som behöver nyare firmware. Det var därför jag blev tvungen att uppdatera den. Kompisen ville ha hjälp men gick inte förrens enheten var uppdaterad. Så det är framtidssäkert att kunna uppdatera den :-)
av KnotVillage
Har en originaldice som jag skulle vilja uppdatera så den fungerar med 13A. Den fungerar bara med 12A. Någon som lyckats uppdatera en dice?
av timebandit
Min är uppdaterad till 13A,inga konstigheter men det beror ju enheten också. Se bara till att adaptern är på 12V 1,5A som manualen säger. Stäng ner vida och vida monitor. Stoppa tjänsten.
Sedan kör du uppdateringen via mappen på startmenyn.
av KnotVillage
Har du någon adapter att rekommendera, vilken kör du med? Har som sagt redan blåst en och vill inte förstöra min originaldice.
av Figge4
Jag är nu en av dem som labbat med en Kina-dice och Vida 2013D (mig veterligen senaste versionen).

Har lärt mig mycket om vad som funkar och inte, men är inte i mål än.

Säkert (enligt mej):
MS .Net får vara max version 4.0 (3.56 tror jag ingår i Win 7) - Nedgradering är enkel och går fort
Fysiskt minne för 2013D måste vara minst 4gb. Däremot får jag ibland upp fel vid installationen ändå, att det inte finns tillräckligt minne (ny win 7 installation, 6gb ram) så vad gäller minnet där är jag inte i mål än.

Min 2013D planterar fel i Volvo datorn (!!) som inte finns från början.

En god vän som har en fungerande 2013A (win xp) läser o nollar mina felkoder - utan hans hjälp skulle jag ha fel på bilen som inte är sanna.

Det jag lurar är på om 2013D saknar nån e-update som behövs , fast vi ej kan få, då vi knappast kan prenumerera på dem.

Tanken är ju att släcka felkoder pch felsöka, inte skapa nya problem. :-)

Mitt råd tills jag labbat klart med 2013D är att man beställer 2013A ifall man ska lägga en order hos t ex Aliexpress.

(Ngt oklart vad 2013D kräver i övrigt. T ex funkar Win 7 bra, så länge man inte kör home-versionen. Likaså högre IE än 8.0
Men HUR hög IE vetefan än..
av KnotVillage
fick problem med IE10 på W8 och IE11 går det inta alls och därmed kan man ej köra det på en W8.1 dator då det ej går att nedgradera.
av Andreasace
Personligen tycker jag man ska hålla sig till 2012D om man nu inte behöver databasen för nyare bilar.
2013A verkar bugga sig ganska bra när det kommer till installation.
Tanken är dock också att 2013 ska fungera bättre med ex Windows 7, problemet är dock IE 10 och 11. Detta beror på M$ då dem "optimerar" webläsaren och då tar bort funktioner och komponenter som VIDA behöver.
IE 10 fungerar utan problem i Win7 så länge man kör kompatibilitetsläge.
Går att ställa in i IE att detta ska gå igång så fort adressen för VIDA går igång, så man slipper aktivera detta hela tiden.

Ang Framework så är det den senaste 4.5.1 som inte är kompatibel med VIDA, men dem tidiga 4.5 fungerar.

Vill man uppdatera firmware på sin DICE så går det bra att ta strömmen från OBD2 uttaget, men man ska inte ha VIDA igång.
Extern strömadapter om man skulle behöva uppdatera utan bil.
av Figge4
Klart märkligt detta med 2013D...
Felet jag får när jag kopplar in dice o kör en avläsning är att ABS-systemet är felaktigt. Samt nån notis om motorservice ibland.

Kör jag med en setup som har 2013A får jag inte dessa felkoder.

Dessutom planterar 2013D dessa fel i bilen, så när jag kör iväg med bilen sen står det att ABS är tillfälligt avstängt (typ 1 minut - sen slocknar den felkoden)...

I Vida ser man;
CEM-1A5E
CEM-1A5F
CEM-1A61
CEM-1A62
CEM-1A64
(Kommunikation/signal saknas alltså med SAS, BCM, TCM, ECM och AOC)

Kan det vara fel på själva dice:n tro? För om signal saknades till dessa vore det ju märkligt att 2013A funkar, samt att bilen själv ej sprutar ur sig fel utan testverktyg kopplade.

Har även fått nån kod på CEM-DF14 (CAN-L höghastghetsnät) - verkar ha med detta att göra.
av eikido
Det står inte spec. på adapter som ska användas till dicen. Tänkte på plus och minus polerna på kontakten som ska i. Jag antar att höljet är jord och stiftet i mitten är plus ? Någon som vet?
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 241
V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]