Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En och annan repa har jag fått i plasten, på grund av grenar och annat som släpat mot bilen när jag kört där man kan ta sig fram med en XC70, men inte med exempelvis en 854 Turbo, som jag haft tidigare. Hade bilen inte haft plasten utanpå lacken hade repan fått åtgärdas, för att inte plåten skulle rosta upp. Nu behöver jag inte göra något alls, dels för att det i princip inte går att göra något, dels för att det inte rostar i plast och dels för att det syns bara om man ställer sig och glor noga på kanten runt hjulhuset.

Plasten är perfekt på en sådan bil. Behöver man inte den för att skydda mot den här sortens terrängkörningsskador har man köpt fel modell.
apersson850 skrev:En och annan repa har jag fått i plasten, på grund av grenar och annat som släpat mot bilen när jag kört där man kan ta sig fram med en XC70, men inte med exempelvis en 854 Turbo, som jag haft tidigare. Hade bilen inte haft plasten utanpå lacken hade repan fått åtgärdas, för att inte plåten skulle rosta upp. Nu behöver jag inte göra något alls, dels för att det i princip inte går att göra något, dels för att det inte rostar i plast och dels för att det syns bara om man ställer sig och glor noga på kanten runt hjulhuset.

Plasten är perfekt på en sådan bil. Behöver man inte den för att skydda mot den här sortens terrängkörningsskador har man köpt fel modell.
Japp, jag har köpt "fel modell" för jag använder inte bilen som murbräcka och pressar mig igenom granskog med repande grenar så hårda att de skulle repa genom lacken och in till plåten med upprostning som följd :-).

Nä, innan jag kör så plockar jag bort grenar och annat skräp för jag gillar inte att få repor i vare sig plasten eller lacken.

Jag tror att många som kör XC är lika försiktiga som mig. Du är nog en av de få som verkligen utnyttjar bilen "fullt ut".

Jag är ju så petig att jag blir ju till och med trött på att plastpanelerna blir solblekta med åren så man måste behandla med "svart vinylglans" titt som tätt för de ska vara fina.
Jag försöker inte heller använda bilen som stridsvagn, men det har hänt att det funnits någon gren eller liknande som jag tänkte att jag skulle missa, men så gled det i sidled när det slirade i gyttjan och så var det ett faktum i alla fall. Lätt hänt, särskilt när man drar släp på slirigt underlag. Inte alltid det går att köra dit man vill, varken greppmässigt eller med hänsyn till att släpen också ska ta en vettig väg.

Som någon annan skrev, egentligen skulle jag väl ha en Defender, men den är rätt mycket tråkigare på landsväg, där jag ju ändå tillbringar den allt överskuggande tiden i bilen. Den rullar närmare 4000 mil per år, och det får jag inte ihop på åkrar och skogsvägar. Men jag är inte överdrivet rädd för att använda den. Har lagt till skyddsplåten under motorn på min bil. Det är heller inte vanligt, har jag förstått. Den lokala Volvoverkstaden hade bara monterat en sådan, bortsett från på polisbilar, där den tydligen är standard.
En handlare i närheten har fått in en XC70 D5 MY10. Är en Summum med driver support, herrgårdsvagnspaket, teknikpaket, blåtand till telefon, RTI, sommar och vinterdäck, dragkrok, tidur samt 3 x NBB alpha 175 xenon på Q-Lightbåge. 1 ägare och har rullat 7300 mil, priset för denna är 279k. Känns lite dyrt eller ligger de i den prisklassen?
Ska i vilket fall låna hem den ett par dagar till veckan trots att jag påpekat att den ligger för högt i pris, har varit emot XC70 av olika anledningar så kan iofs vara bra att testa innan man byter bil.
Bosa skrev:En handlare i närheten har fått in en XC70 D5 MY10. Är en Summum med driver support, herrgårdsvagnspaket, teknikpaket, blåtand till telefon, RTI, sommar och vinterdäck, dragkrok, tidur samt 3 x NBB alpha 175 xenon på Q-Lightbåge. 1 ägare och har rullat 7300 mil, priset för denna är 279k. Känns lite dyrt eller ligger de i den prisklassen?
Ska i vilket fall låna hem den ett par dagar till veckan trots att jag påpekat att den ligger för högt i pris, har varit emot XC70 av olika anledningar så kan iofs vara bra att testa innan man byter bil.
Det verkar vara där dom ligger även om jag tycker det är för mycket pengar för en sådan bil.
250 är min smärtgräns.

Prova och återkom gärna med dina intryck :)

Med vänlig hälsning,
Min 2012:a kostade en halv miljon, inklusive den telefon som behövdes för att kunna köra appen till Volvo On Call. Ja, ny då, förstås. Så rasar de ner till hälften på den några år känns det som rätt billigt med en kvarts miljon.
XC70 är ju stekheta som begagnade så det är inte konstigt att andrahandsvärdet ligger på topp, tittar man på förra generationen så ligger ju dom även högt i pris med tanke på ålder och mil. :)
Senast redigerad av 1 simonhalmstad, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]