Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, men jag säger ju att den funktionen som finns i Volvobilar som säljs i Nordamerika fungerar som jag beskrev, och så är det även på bilden i tråden. Vill man se hastigheten i km/h med siffror så går det bra här också, men då får man köpa en tillräckligt ny bil för att den ska ha instrumentering med TFT-skärm istället för vanliga visare.
av mattish
Jag tror det går utmärkt att få fram km/h-visning även för oss som har äldre bilar.. Det går ju på de amerikanska så varför skulle det inte finnas i våra bilar. Farthållaren måste ju hämta info någonstans ifrån..
Att det skulle gå att göra en sådan funktion står utom allt tvivel. Om man vill programmera, hos Volvo, då. Det jag försökte få fram är att den redan befintliga funktionen, som i dagsläget bara är tillgänglig på marknader där man har anledning att få hastigheten angiven både i miles och kilometer per timme, gör just det. Alltså visar hastigheten i den enhet som inte är den som den stora, normala mätaren använder.
av Rage
mattish skrev:
apersson850 skrev:
Rage skrev:Skulle vara roligt om man kunde få in detta i bilen.
Men varför? Var ska du köra där du behöver se hasitgheten i miles per hour? Det är alltså så att bilar som har huvudinstrumentet graderat i km/h får denna extra mätare i mi/h, medan bilar som har instrumentet i mi/h får den extra hastighetsvisningen i km/h. Allt för att de som åker över gränsen mellan USA och Canada ska kunna visa hastigheten i relation till hur det är skyltat. Canadensarna är moderna nog att skylta i km/h, men det lär väl aldrig inträffa i gammalmodiga USA...
Han vill ju inte ha hastigheten i MPH utan i KM/H digitalt..

Själv tycker jag också att en digital hastighetsmätare är rätt bra. I detta fallet blir den lite felplacerad bara, den ska helst sitta mitt i instrumenthuset och vara större siffror för att det ska bli riktigt bra. Likt det nya instrumenthuset, eller Skodas färddator som har hastigheten i färddatorn (i mitten med stora bokstäver..) utöver analoga mätaren.
Självklart vill jag ju ha den i km/h.
Varför jag vill ha den? En trevlig funktion där det blir en lite snabbare och exaktare avläsing och jag kan ha mer fokus på vägen.
Angående om den ska visa km/h eller mph så skulle jag bli förvånad om det inte bara var att slå om en parameter vilket lär vara enkelt om man väl får funktionen igångsatt hos Volvo.
Slå en signal till din lokala volvomek idag och kolla vettja, tycker också att det bör vara enkelt att genomföra för att få siffrorna visade.
För "den rätte" programmeraren är det naturligtvis enkelt. För "den vanlige" Volvomekanikern, för att inte tala om dito ägaren, är det i praktiken en omöjlighet.
Mjukvara kan användas till att göra ett öppet system där man enkelt kan ändra funktioner med att själv ändra en konfiguration eller lägga till funktioner med att lägga till egna funktioner eller uppgraderingar dvs ett öppet system som kan konfigureras om och utökas på ett säker sätt av många leverantörer ock spelare.

Eller så kan man använda mjukvara till det motsatta, Man kan skapa system som är slutna, Inta kan uppdateras eller utökas av någon annan. Och dessutom totalvägra att släppa ny funktionalitet så till vida kunde inte köper en helt ny bil. MAn kan t.o.m skapa mjukvara som gör att man inte ens kan uppdatera hårdvara eller byta/laga hårdvara utan att tillverkaren ska ha pengar för detta.

Behöver jag skriva vilket spår biltillverkarna har valt ?
apersson850 skrev:Det framgick väl redan av mitt inlägg före ditt? :???:
Vill bara påpeka att det är grym skillnad på olika tillverkare, Jag upplever en enorm skillnad på vår BMW och Volvo,

På BMWn kunde verkstaden koppla upp sig och det fanns femtioelva konfigurationsparametrar som serviceteknikern kunde ställa in för att anpassa bilen. På volvo verkar hela rubbet vara hårdkodat med noll parametrar och ska man ändra enklaste parameter så måste någon centralt på Volvo ändra i källkoden och kompilera en helt ny mjukvaruversion.

Som det här med USA varianten med digital visning, På volvo är det olika mjukvara här och i USA, på BMW så var det bara att ändra en parameter i config så var det klart.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]