Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack alla för svar! Jag tappade aldrig allt vatten, för att jag inte kan hissa upp bilen. Men mycket har tappats via slangar till kylaren, men 2,5 liter fanns kvar från den Volvo-märkta fina kylarvatten som jag haft i många år. Volvos kylatvätska är "fetare" / tjockare än vanligt etylenglykol som man köper på t.ex Jula i stordunk. Okej, Volvos var inte utspädd när jag tittade efter men den känns "finare" ändå.

Hur som helst, jag fyllde på nu med ca 6 liter etylenglykol, och det finns kvar i systemet ca 2,5liter. Dessa två blandades nu, måste ner till bilen o kolla vad det står på Volvos vatten-förpackning om vad det är för kemikalier. Dock så står det i mekanikerboken att bilen skall ha etylenglykol så helt fel kan det ju inte bli.

Får jag ordning på bilen helt och finner tappningskranen för vattnet så kommer jag i sommar tömma allt vatten igen så ALLT kommer ut, sen fylla på igen med etylenglykol, den billigare typen o inte Volvos egna.
Den ser definitivt ut som den nippeln som jag har, men jag har ingen turbo så det ser inte likadant ut. Min nippel sitter direkt i blocket.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Den ser definitivt ut som den nippeln som jag har, men jag har ingen turbo så det ser inte likadant ut. Min nippel sitter direkt i blocket.

Mvh
Lennart
Toppen. Men hur använder man nippeln för att öppna den? Skruvar man upp muttern bara? Vad är det för plugg som jag markerat i denna bild? jag googlade fram?
Bilagor
ww.JPG
ww.JPG (223.58 KiB) Visad 1080 gånger
Som jag sagt innan, jag har ingen turbo och har inte jobbat mycket med dom. Är det samma motor på båda bilderna? Det ser inte riktigt likadant ut. Pluggen på min motor sitter, om du följer returröret från värmepaketet bakåt till kröken så ser det ut som ett hål i blocket. Där sitter min plugg.

Mvh
Lennart
Nippeln jag menar är den på din egen bild ovan, inringad i rött. Man lossar den något halvt varv så rinner det ur nippeln. Man kan trä på en slang och leda ner i lämpligt kärl om man vill det. Man kommer faktiskt åt den ganska bra från sidan genom hjulhuset, om man ställer hjulen lite snett.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]