NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZtingRay
Har problem med min v50-05 2,0D

Har problem med att när jag kör dieselvärmaren och kommer ut och tar bilen så tjuvstannar den direkt när den startat. både på tiduret och manuell start. Detta kan avhjälpas igenom att köra på starten efter att den hoppat igång så man hjälper att hålla den vid liv..
Har tidigare haft en tråd om detta men den har blivit lånad så jag startar en ny med mer info+felsökning..

Saker som gjorts-bytts:
Högtryckspump(ny)-haveri, Bränslefilter, Glödstift, Batteri, Startmotor(beg), luftfilter
Flödestest på spridare
Inga luftbubblor i systemet
Ny mjukvara-enligt volvo som bytte pumpen till mig

Jag har gjort belastningstest av generator i Vida och det var bra resultat
Rengjort Partikelfiltret med hjälp av Vida
1st felkod som klagar på att partikelfiltret är igensatt men den är inte permanent och kollar jag värdena i "bilkommunikation" är dom OK.

Satt och kolla lite på värdena idag och hittade följande:

Här har bilen varmkörts-stängts av-startats för felsökning:
Bild

Här har den åkt en runda på ett par kilometer.
Bild

Stänger jag av bilen och startar upp igen så återgår värdena som i första bilden.
Själv tror jag att det är EGR ventilen som spökar.
Men när värdena på den stämmer felar ju alla andra och särskillt partikelfiltrets.
Det borde ju tyda på att det är igensatt också eller vad tror ni?
Det är ju högre tomgång en vad det borde vara, ska inte den sänkas om filtret är igensatt?
Har detta ett sammanhang med att den tjuvstannar 1-2 gånger när jag kört med värmaren?
Häromdagen när jag tog den då tiduret var satt (+2grader) och jag körde iväg så var det som soppan tog slut i ca: 30m.. hoppade fram liksom, bilen dog och hoppade igång om vartannat.
Den enda felkoden som satts är att partikelfiltret är igensatt men den är inte permanent. Den är gul i vida och som synes är värde OK ibland..
Jag ska rengöra EGR ventilen nu i helgen och se om det gör något på värdena för den verkar ju ha bekat igen..

Vad tror ni angående värdena jag har?
Jag vet inte var jag ska börja leta då det inte finns några felkoder att jobba med.
av ZtingRay
Jag har nu plockat bort Egr-ventilen och rengjort/smörjt den. Den hade inte bekat igen och löpte fritt.
Röret till insuget fick också en rengöring.
Efter att jag monterat allt igen och provkört är det exakt samma värden.
Vet inte om man ska lita blint på VIDA:s "bör värden" ??
Drog ut kontaktstycket på lmm:en och då märktes ingenting på motorns gång under tomgång..
Ska den inte bli väldigt orolig i gången när den inte är inkopplad?

Jag ska byta partikelfilter till å börja med då den varnat för igensatt filter ett par gånger.
Någon annan som har någon idé vad det kan vara för fel?
Jag upplever den mer svårstartad när den är varmkörd. Tar jag den kall startar det med detsamma.
Tar jag den varm får man köra något längre på starten.
av ZtingRay
Jag ska rengöra partikelfiltret nu i helgen istället föra att byta ut det.
Rekommenderas det att man nollar räknaren för regenereringen eller ska man låta det vara?
av Volvoforever
När jag bytte mitt partikelfilter började inte bilen gå bra förrän jag var in på volvo och nollade i vida att jag hade bytt.
De sa att man även var tvungen att nolla efter man fyllt additiv.
av timebandit
Ursäkta mig men jag har skitsvårt att följa tråden. Vad exakt är problemet med bilen?
Är det dieselvärmaren du vill ha hjälp med?
Isåfall är du ute och snurrar rejält! Spridare etc har absolut ingenting med dieselvärmaren att göra.

EGR, Partikelfilret etc har ingenting med dieselvärmaren att göra alls. Dieselvärmaren har eget avgasrör, egen bränsleledning, eget bränslefilter, egen bränslepump etc.
Att värmaren inte fungerar till 100% har bara med dess egna komponenter att göra. Antingen internt eller dess externa komponenter.

Angående partikelfiltret så MÅSTE räknaren för partikelfiltret nollas efter byte annars är det som att be om problem.
Vid påfyllning additiv är det inte räknaren för partikelfiltret som skall nollas utan räknaren för additivnivån i ADM. Gör man inte detta ber man om rejäla problem då nivågivaren "bara" räknar nivån och inte använder nivågivare.
Vissa verkstäder fuskar här. Fyller inte på additiv men nollar räknaren i ADM vilket får styrenheten att tro att det finns additiv men tanken är helt tom. Detta gör att regenereringarna misslyckas.

Det är inte helt 100 att rengöra/tvätta ur partikelfiltret alltid. Inte alltid man får det tillräckligt rent. Men kanske värt ett försök om man orkar riva ner det ytterligare en gång. Ett nytt filter kostar "bara" ca 2700:-. Jag hade hellre bytt det å veta att filtret är i gott skick.
Användarvisningsbild
av Doffen
tjuvstannar bilen bare ved bruk av dieselvarmeren ? Ikke ved vanlig kaldstart?'
Om så, hvor lenge kjører du dieselvarmeren i forkant?
av timebandit
Om det är så, så måste det ha att göra med batteri/laddsystemet att göra. Kan ju vara så att någon givare för luft /bränsle/temperatur kan strula också. Väldigt svårt när man inte har några felsöker att gå på :-(

Mina erfarenheter med lmm säger att den kan strula till det rejält. Tyvärr ger den inte alltid felkoder heller.
När man tar loss kontakten till lmm och bilen startar perfekt när bilen är varm (gör många tester) så kan du ha hittat problemet. Kör du bilen med lmm urkopplad så skall den gå skitdåligt. Svarar dåligt på gasen och orkeslös.
av ZtingRay
Ok. nu ska jag försöka klargöra lite vad problemen är. I helgen har jag plockat bort och spolat/rengjort partikelfiltret med PRO-TEC dpf rengöring.

Bilen är väldigt lättstartat vid kall motor, hoppar igång direkt. Allt ifrån -15c till +20c
Varmkörs den och stängs av får den gå längre på starten för att komma igång, inte som en diesel ska göra.
Vissa gånger som tillexempel idag körde jag 10sek vid 2 försök utan att den ville starta över huvudtaget.
Jag har haft felkod på partikelfilter fullt=limphome och ingen motorlampa tändes.
I förrgår var det laddtrycksgivaren=orkeslös och då tändes den inte heller men stänger jag av bilen och drar igång igen försvinner symptomen.
Det som är mest irriterande är när skiten inte startar och då blir man ju lycklig å tror att nu finns där en felkod som jag kan gå efter men icke! Bilen har inte velat startar 5 gånger om jag inte minns fel.

Sen var det diesel värmaren. Kör jag igång den, det kvittar om det är med tiduret eller manuell start tjuvstannar den ungefär 2 gånger varje gång vid start. En lösning på det hela är att hålla kvar den på starten så man hör att nu går den för egen maskin men det mår ju inte startmotorn allt för bra av. Detta felet är där hela tiden men upplevs vara "mindre" ju kortare tid värmaren går. Jag har diagnosterat värmaren i VIDA med något test om jag inte minns fel och där var det inga problem.

Nu när jag spolat filtret, verkade vara rejält igensatt för när jag tryckte till med högtrycken rann det inte igenom filtret. Nu är det iaf rengjort, spolade det riktigt länge sen i med PRO-TEC DPF rengöring sen spolade igen. Varmkörde och nollade i VIDA.
Hursom så är det fortfarande samma fel vad gäller start vid kall och varm motor, jag har inte testat om felet kvarstår med värmaren. Jag har inga felkoder att gå efter.

Min vänstra strålkastarspolare läcker, Sitter inte motorstyrenhet också där framför vänster framhjul? Kanske har en förklaring till varför det är massa spontana fel. Jag ska beställa en ny spolare nu i veckan den måste ju endå bytas.
av dieselputte
Bara en fundering angående ditt byte av EGR, bytte du styrmotorn också, eller bara metallstycket? Styrmotorn har ju en magnetisk styrning och det kan ju vara att den tappar magnetismen så den inte orkar styra EGR riktigt när den är varm. EGR sitter ju rätt nära tillsatsvärmaren. Samtidigt tycker jag det borde märkas när du kör i så fall.

Styrenheten sitter på vänster sida som du säger, men den blir väl knappt påverkad av värme från motor och ännu mindre värmaren. Sitter ju en styrenhet under handskfacket direkt innanför värmaren, har ingen aning om den har något med motorstryfunktioner att göra. De brukar bli lite glappt i någon kontakt där så det kan ju vara värt några minuter att kolla det.

Startmotorn har ju kunnat ge skumma fel (sök i forumet)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Väldigt off-topic, men har en fundering. Hur får man fram BÖR värdet i vida? Såg på dina bilder att det låg bredvid de vanliga värdena.

Och EGR ventilen verkar alltid ska ha en duty cycle när bilen går på tomgång varm som kall samt vid lätt belastning. Min 2.0d har jag haft mkt problem med EGR styrningen på. Men sedan jag röck LMM kabeln och sedan startade bilen och slog av den igen och kopplade in LMM så verkar detta ha löst sig till det bättre.

Min bil gick bra på tomgång med urdragen LMM, men så fort man försökte gasa eller åka så stannade den. Så den funkar.

Gällande värdet på laddtrycket så kan det vara så att ventilen till turbons reglering kärvar. Eller att turbon koksat. Har haft båda problemen på min. Böt först styrventil men vaacumklockan på turbon orkade inte dra tillbaka armen för det var för mkt koks i avgashuset. La mig under bilen och motionerade armen som sköter vingarna i turbon och efter det funkar den.

Har samma symptom som dig med kallstart vs varmstart. Kall startar den direkt, varm 1-2 sekunder.

Jag ska följa denna tråd och dela med mig av erfarenheter jag själv haft med både värmare mm.
Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]