Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rage
Utan att ha sett klippen så håller jag med Rådlös. "Eller ännu värre, som inte är något ovanligt, någon som hörde av sin jobbarkompis morsas före detta sambos svåger som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil." Detta lär vara en stor orsak, folk med okunskap som gärna vill hitta något att skylla på när de får krångel, och då ligger ju etanolen nära tillhands.

Som med många andra saker så hör man när folk har problem eller är missnöjda, men jag tror definitivt det är många som kör på etanol och där allt fungerar klockrent som inte berättar det i överflöd som de som har problem. Sen har vi ju folk som alltid kommer vara motståndare och smutskasta etanol för den medför ju både det ena och det andra och yadayada.

Själv har jag inga planer på att sluta med E85. Ser bara fördelar med de just nu.
Användarvisningsbild
av grillchips
Kommer utan att tveka fortsätta hinka i E85 i min bil och även framtida bil förutsatt att det blir en FFV.
av PTV
Sceptic skrev:Jag som redan är osäker på vilket bränsle som är bäst och billigast blev väl inte direkt övertygad om etanolens fördelar efter dagens Rapport :(
Nu känns det som det blir 98 oktan framöver.
http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-rapport/
29/4 19.30 ca 20 minuter in i programmet.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/det- ... 505768.svd
http://www.svd.se/naringsliv/motor/vi-k ... 505766.svd
Vadå ca 20 minuter in i programmet.Inslaget är ju bara 10 minuter långt !?.

http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-rapport/
Användarvisningsbild
av SvenB
Du får ta fram det inslag Sceptic hänvisar till. Klickar du bara på länken kommer du till senaste Rapportinslaget. Detta sändes 29/4 19:30
Användarvisningsbild
av tomBer818
Jag kör sedan 3 år tillbaka en V70 2.0F, har bara tankat E85, kör ca 1000 mil/ år. Bilen har rullat 8500 mil snart och går bra. Förra ägaren hade också kört på E85.
Man får oftast en negativ reaktion när man säger att man kör på Etanol, allt från att bilen inte startar till att det är mycket dyrare och behöver serva oftare, att etanolen fraktas från andra sidan jordklotet (det gör väl olja med?).

Service blir för min del 1 gång per år. Den har aldrig varit svårstartad, använder oftast motorvärmaren vintertid, men ibland har man inte tillgång till el, den startar normalt även kalla dagar.
Sen är det ju det här med miljön, jag vill ju tro att det är bättre med E85. På den mack jag tankar kommer Etanolen från Norrköping, inte från andra sidan jorden. Jag tänker köra vidare på E85.

//Tommy
Användarvisningsbild
av joel80
Sverige köper väl den största andelen Etanol från svenska och Europeiska tillverkare? Bi har ju t.ex ingen majsetanol från USA alls då den inte uppgår till kravet på ca 65% minskning av utsläppen jämfört med vanlig bensin. (Odling och tillverkningssätt på majsetanolen tar tydligen för mkt energi...?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har snart kört min konverterade 940 turbo 12000 mil på E85. Den andra 940:n har nog bara gått 8000 mil på E85.
av pumpnasare
Hej
Körde min 09 ca 14000 mil på E85 utan problem och min nuvarande 12a har gått 11500 mil på enbart E85 utan problem.
Blir mest förbannad nu när jag skall byta till en 15 har priset ökat med ca 40 000:-
Användarvisningsbild
av Vojje
pumpnasare skrev:Hej
Körde min 09 ca 14000 mil på E85 utan problem och min nuvarande 12a har gått 11500 mil på enbart E85 utan problem.
Blir mest förbannad nu ...
Ej vinterkörd m.a.o.. Annars borde den gått på E75 under en viss tid.
Nåja, lite finkörning sommartid är väl knappast mycket att orda om.
Förmodligen duger ekipaget inte ens till att dra en husvagn av storlek :(
Användarvisningsbild
av SvenB
Vojje skämtar som vanligt- :D :-K

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]