Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

mange240 skrev:Är nog en välanvänd motor detta, så ett kompprov kanske vore klokt att börja med. Olja och filter är nytt 5-40 helsyntet. De låter inte som att den går rent på tomgång, har egentligen lambdasonden så stor betydelse på tomgång? Den börjar väl först fungera när bilen är riktigt genomvarm, sen var ju faktiskt co 2500 också för hög. Avgasröret ska jag svetsa upp givetvis före nästa försök men tror inte de kommer räcka, med den åtgärden. Tack för alla svar.
Lambdasonden fungerar hela tiden (även på tomgång) när den väl "startat" (efter någon minut). Att den "går illa" på tomgång kan bero på tjyvluft, fel i vevhusventilation, smutsigt spjällhus och andra orsaker (dålig kompression). Men väl varmkörd och allt som ska fungera fungerar så brukar det "gå vägen".

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
mange240 skrev: Hoppas på att finna något galet, skulle göra det hel enklare.
Du kan ju ta ut felkoder, men det har du kanske gjort....

Mvh
Lennart
Det är gjort, den larmar varken på tändning eller bränslesidan. Har ingen multimeter hemma, men var ut och kika lite nyss på bilen.
Noterade att grenröret såg ut att h en spricka mellan 3an och 4an, gick dock inte att höra något läckage. Gjorde en test och drog ur kabeln till lambdasonden, tyckte gången blev mjukare på motorn, men de lustiga va att den tände ingen motorlampa. Den lyser på tändläget och slocknar när motorn startar. Ska mäta med multimeter när jag far till garaget nån dag i veckan.
mange240 skrev:Noterade att grenröret såg ut att h en spricka mellan 3an och 4an, gick dock inte att höra något läckage
Minsta lilla läcka kan suga in frisk luft när du kör och då "reagerar" lambdasonden på att det finns syre och styrboxen ökar på bränslemängden i tron att motorn får för lite bränsle. Därför är det viktigt att avgasröret är absolut tätt före katen och för att få rätt Lambda värden är det viktigt att avgasröret är tätt efter katen.

Mvh
Lennart
mange240 skrev:
lennarte skrev:
mange240 skrev: Hoppas på att finna något galet, skulle göra det hel enklare.
Du kan ju ta ut felkoder, men det har du kanske gjort....

Mvh
Lennart
Det är gjort, den larmar varken på tändning eller bränslesidan. Har ingen multimeter hemma, men var ut och kika lite nyss på bilen.
Noterade att grenröret såg ut att h en spricka mellan 3an och 4an, gick dock inte att höra något läckage. Gjorde en test och drog ur kabeln till lambdasonden, tyckte gången blev mjukare på motorn, men de lustiga va att den tände ingen motorlampa. Den lyser på tändläget och slocknar när motorn startar. Ska mäta med multimeter när jag far till garaget nån dag i veckan.
Fulkopplad motorlampa?
Det behövs oftast en stunds körning för att lampan ska tändas om man kopplar ur lambdasonden.

Kan man köra några mil utan att det sätts felkoder (dvs bara 1–1–1 visas) kan man vara 99% säker på att lambdasonden fungerar tillräckligt bra för att inte avgasvärdena ska påverkas.
lennarte skrev:
mange240 skrev:Noterade att grenröret såg ut att h en spricka mellan 3an och 4an, gick dock inte att höra något läckage
Minsta lilla läcka kan suga in frisk luft när du kör och då "reagerar" lambdasonden på att det finns syre och styrboxen ökar på bränslemängden i tron att motorn får för lite bränsle. Därför är det viktigt att avgasröret är absolut tätt före katen och för att få rätt Lambda värden är det viktigt att avgasröret är tätt efter katen.

Mvh
Lennart
Ska försöka ordna detta till att börja med.
NilsO skrev:Det behövs oftast en stunds körning för att lampan ska tändas om man kopplar ur lambdasonden.

Kan man köra några mil utan att det sätts felkoder (dvs bara 1–1–1 visas) kan man vara 99% säker på att lambdasonden fungerar tillräckligt bra för att inte avgasvärdena ska påverkas.
Då får jag utgå från att den fungerar tills jag ordnat avgasläckagen. Ska dock koppla på en multimeter och se vad den visar någon kväll här i veckan. återkommer med mätresultat.
Fulkopplad motorlampa?[/quote]

Jag tror inte det, för om man segdrar på exempelvis en parkering så att motorn nästan dör kan lampan lysa till. Sett att min volvo 240 gör likadant under samma förutsättningar. Slocknar om man varvar upp igen.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]