Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller min v70n 02.
Har all utrustning man kan tänka sig då den va en demo bil för Volvo.

Jag har hört att vissa modeller måste byta bälte när man kopplar ur airbag en. Hur vet man detta?

Jag har också sett här på forumet att visa kopplar ur airbag själva och löder i ett motstånd.
Är detta 100‰ säkert. Alltså airbag kan inte lösas ur på något sätt när den är ur kopplad?

Hur gör tex bilia?
Vad brukar de ta for att koppla ur den?
Gäller passagerar platsen

Mvh
Senast redigerad av 2 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av P210
I nyare bilar är bältet något mer töjbart för att vara snällare mot kroppen vid en krock, funkar om det samarbetar med en airbag som fångar upp kroppen på slutet av rörelsen, utan kudde får man ett styvare bälte, vilka Volvomodeller det gäller vet jag inte, förmodligen alla numera, fråga.

En airbag på passagerarplatsen demonteras och mjukvaran uppdateras så att bilen vet att kudden saknas.
Motstånd används för att lura bilen att kudden sitter kvar i ändan av kablarna, "fullösning" för folk som vill släcka airbaglampan på gamla bilar eller byter till ratt utan airbag.

En airbag innehåller ju en sprängladdning som utlöses elektriskt, finns ju alltid en risk att den brinner av vid en krock även av andra orsaker, brand etc.
av Jonas_latt
greeeken skrev:Jo men nu är det ju så att på visa bilar så tar man inte bort airbagen. Bara kopplar ur den + programvara då.
Jag vet att jag läste något om detta. Att någon här gjorde så med sin s60 eller s80.
Och ska man hård dra det så kan man lika gärna köra motståndför att slippa lämna in bilen?
Användarvisningsbild
av johnnype
Tänk bara på att din passagerare kan dö eller skadas för livet vid en krock och felaktigt bälte, vill du ta den risken?

Tror du att det görs någon efterundersökning av bilen vid en olycka där airbag inte löst ut som "borde" gjort det.. jag vet inte.. men bara gissar...
av Jonas_latt
johnnype skrev:Tänk bara på att din passagerare kan dö eller skadas f livet vid en krock och felaktigt bälte, vill du ta den risken?

Tror du att det görs någon efterundersökning av bilen vid en olycka där airbag inte löst ut som "borde" gjort det.. jag vet inte.. men bara gissar...
Hur menar du nu.? Ska alltså bältet bytas? Det va ju en av mina frågor.
Om firmorna kopplar ur kabeln till airbagen och lägger in programvaran så är det godkänt?
Men kopplar jag ur kabeln själv så är det inte godkänt?
Användarvisningsbild
av Allinug
Bilia tar runt en tusenlapp för urkoppling och en del av denna kostnad är för att registerföra att krockkudden är urkopplad.
Användarvisningsbild
av johnnype
Till V70 2002 L.H.D finns detta bälte på Höger sida (gäller dock samma för alla 2000-2004 V70)
Bilbälte, H, grafit 1.00 30730930
L.H.D, FC1; CH 461732-, FC2; CH 463827-
För vagnar utan airbag på passagerarsidan.
Det innebär att bälte ska bytas då airbag saknas, på V70 just så verkar det vara chassinummeravgränsat. Men jag skulle nog inte lita på den informationen till 100%... på S60 så finns ingen chassinummeravgränsning alls, då byts tydligen bälte till 100% vid bortkoppling.

Mitt tidigare svar var ganska generellt menat och jag ansåg att är du osäker och inte vet så kanske man inte ska ta risken med en sådan operation.

Sen är det inte bara att koppla ur airbagen som nån tidigare sagt, det kanske _ska_ bytas bälte..
Användarvisningsbild
av hollan
s60 01-09 v70 97-08 s80 99-05 byts ej bältet vid urkoppling xc90 s40 04-12 v50 c30 v70 08- s60 11- v60 behöver bältet bytas
på bilar i denna kategori så kopplar man ur bagen lindar in kontakten så den ej kommer i närheten av bagen och laddar mjukvara
sen skriver man ett intyg i 3 kopior som verkstaden får signera och tex verkmästaren skall kontrollera att sladden verkligen är urkopplad sen skickas en kopia till volvo som vidarbefodrar till transportstyrelsen och en kopia får kunden och orginalet sparas på verkstaden och arkiveras allt detta för att ingen hemma pulare skall mixtra med airbagar och i värsta fall orsaka ett barns död
Användarvisningsbild
av BasRutten
Kopplade ur airbagen i min V70 2002, sladd drogs ur och lindades in. Dom satte även in en kontakt i airbagen som ska förhindra att nån kopplar in den av misstag. Sen laddade dom in programvara som talade om att den är urkopplad. Fick 2 klistermärken med på köpet. 825 kr.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &au[…]