Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:
kantarell skrev:
Det här är ett irriterande problem som jag inte ser någon vettig lösning på. Nästa gång det inträffar för mig så har ju garantin gått ut så ett byte på Volvos bekostnad är inte längre att ta för givet.
Om du frågar en konsumentvägledare så är jag rätt övertygad om att de kommer säga att garantin är nu förnyad på plastdelarna som är utbytta.
Antar att du avser "konsumentköplagens 3år" och istället för "garanti". Garanti är något som biltillverkaren ger ut och beslutar omfattningen av helt och hållet själv. En konsumentvägledare har ingen anledning att åsikter kring garanti. KKL däremot är vad du lutar dig på när ett företag försöker undkomma sina skyldigheter mot dig som konsument. Tyvärr vanligt att många blandar ihop begreppen, vissa t.o.m. i syfte att vilseleda.
Dpblad skrev:
poseidon skrev:
kantarell skrev:
Det här är ett irriterande problem som jag inte ser någon vettig lösning på. Nästa gång det inträffar för mig så har ju garantin gått ut så ett byte på Volvos bekostnad är inte längre att ta för givet.
Om du frågar en konsumentvägledare så är jag rätt övertygad om att de kommer säga att garantin är nu förnyad på plastdelarna som är utbytta.
Antar att du avser "konsumentköplagens 3år" och istället för "garanti". Garanti är något som biltillverkaren ger ut och beslutar omfattningen av helt och hållet själv. En konsumentvägledare har ingen anledning att åsikter kring garanti. KKL däremot är vad du lutar dig på när ett företag försöker undkomma sina skyldigheter mot dig som konsument. Tyvärr vanligt att många blandar ihop begreppen, vissa t.o.m. i syfte att vilseleda.
Fast utbytta delar har väl oxå en garanti?
VolvoB20 skrev:Avfettningen lägger jag på med svamp så att jag slipper få den på plastlisterna eller att det kommer in bakom listerna.
Ingen svamp kommer nära min vinterbil innan den är avspolad minst en gång. Visst bör man göra en "förtvätt" inkl självtork innan avfettning men det är sällan tid och möjlighet finns till det.
VolvoB20 skrev:Det finns ytterligare en anledning till att plasten kan lossna, kör man med värmaren smälter snö först på rutorna och rinner ned innanför plasten där den fryser och bräcker/spänger loss plastlisterna.
Mycket intressant. Köper problemet i teorin, men tänker att det i så fall borde finnas mängder med erfarenheter att hitta med tanke på hur många XC70 som rullat i nordiskt klimat sedan 1998. Jag kan inte hitta detta.
Bränslevärmare eller kupévärmare kan inte spela någon roll, men parkering och körning kanske innebär skillnad i vart vattnet tar vägen och var värmen finns. Jag antar att värsta fallet är när smältvatten läggs på i flera omgångar bakom listen så det blir ett växande islager.
Hur vanligt är då detta? Tål att funderas på. Beror såklart på var man bor och hur bilen används mm. Jag tror exempelvis inte att min egen användarprofil ligger i riskzonen.
Medvetenhet om problemet kan nog vara god hjälp för att undvika eller minimera risksituationer avseende detta. Tack för varningen!
poseidon skrev:Fast utbytta delar har väl oxå en garanti?
Erfarenhet ger att diskrepans råder mellan budskap i marknadsföring och vad som blir resultatet i verkligheten. Många långa finstilta (och ibland interna) villkor utgör kittet däremellan.
Kort sagt; har företaget eller den du möter en bra dag; självklart finns alltid garanti på nya (original)delar. I synnerhet om du börjar prata KKL. Plötsligt kan "garantin" bli väldigt generös.
För övrigt är det krav på originaldelar för att övriga garantier ska gälla. (Biltillverkarna försökte för några år sedan även villkora service på märkesverkstad men fick då på nöten av EUs konkurrensnämnd.)
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Dpblad skrev:
VolvoB20 skrev:Avfettningen lägger jag på med svamp så att jag slipper få den på plastlisterna eller att det kommer in bakom listerna.
Ingen svamp kommer nära min vinterbil innan den är avspolad minst en gång. Visst bör man göra en "förtvätt" inkl självtork innan avfettning men det är sällan tid och möjlighet finns till det.
Självklart är bilen renspolad och rentvättad innan jag tar på någon avfettning med svamp. :D

Det är ju det sista momentet av tvättning och den avfettningen behöver man ju bara gör någon enstaka gång om det skulle vara någon plats på bilen där den vanliga tvätten inte fått bilen att bli 100% ren. Och ren utan avfettning blir den ju oftast om bilen har en bra fräscht skydd av vax eller lackförsegling.

Har man väl börjat med avfettning så är man ju illa ute för lackytan förlorar sin feta glans och vid nästa tvätt så har skiten fastnat hårdare och man behöver ännu mera avfettning.

Lägger man på ett tunt vaxlager efter avfettningen istället så behövs ingen avfettning alls vid nästa tvätt.

Och jag har märkt att det tar faktiskt mindre tid och spar pengar att lägga på lite vax längs ned på bilen vid tvätt jämfört med att stå och slaska med avfettning, det är både dyrare och tar längre tid.
VolvoB20 skrev:Självklart är bilen renspolad och rentvättad innan jag tar på någon avfettning med svamp...
Hängde inte med helt, men här är några av mina egna principer...
- Avfettning ska INTE behövas vid varje tvätt.
- ALDRIG avfettning utan efterföljande vaxning.
- Avfettning läggs på torr bil för bästa effekt.
Ytterligare en dödare för plastlister och skärmbreddare är om man kör in bilen i en automattvätt med borstar.

Plasten sitter nämligen aldrig 100% tight mot bilen i alla hörn osv. Borstarna har sedan en obehaglig förmåga att "slunga in" sina borsttrådar bakom hörnen på plastbitarna och "rycka loss" dem. Har sett många exempel på detta.
Dpblad skrev:
VolvoB20 skrev:Självklart är bilen renspolad och rentvättad innan jag tar på någon avfettning med svamp...
Hängde inte med helt, men här är några av mina egna principer...
- Avfettning ska INTE behövas vid varje tvätt.
- ALDRIG avfettning utan efterföljande vaxning.
- Avfettning läggs på torr bil för bästa effekt.
Avfettning behövs när bilen är skitig. Asfalt, flygrost, insekter, trafikfilm och annat skit tar man med avfettning INNAN man börjar svampa bilen med shampo. Dock finns det olika avfettningar och syror till beroende på vad man ska ta bort..

Har man en behandlad bil så tål den avfettning. Att limmet löser upp sig för att hålla plasten är värdelöst, men att behöva vaxa bilen efter behöver man inte. Naturligtvis beror det på vilken avfettning man använder och hur man spätt den.. HD-grön (alkalisk) är väldigt effektiv till att döda vax och lackskydd om man inte är försiktig..

Det är till och med så att avfettning ibland behövs för att få tillbaka lackskyddets yta så vattnet lättare rinner av. Naturligtvis är det inte fel att lägga vax efter tvätt öht eftersom att många shampo som vanliga dödliga använder förstör ytan. Framförallt shampo med vax i. Ett shampo ska rengöra, inte vaxa.

Skitig
Bild

Kallavfettning
Bild

Flygrost
Bild

Medel för flygrost
Bild

Även en skitig bil med 37000 mil på mätaren kan bli ren och polerad...
Bild
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]