Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosenlind
Hej. jag bytte till sommardäck med samma fälgar som förra året fast nya däck. Efter detta så när jag kör på ett gupp så hörs det ett dunkade ljud från vänster fram. Det är inte alltid det hörs och jag tycker att när bilen har stått still ett tag (över natten) så hörs det oftare. Har jag kört ca 30 min så bilen är varm och så hörs det knappt när jag kommer på något gupp. Det behöver för den delen inte vara ett gupp utan ibland hörs det även när jag svänger höger tex ut från en korsning. Stötdämpare? konstigt sammanträffande bara att det hände direkt efter byte till sommardäck...
Gäller Volvo S80 -04 Motor: 2,4
Användarvisningsbild
av milktrucker
har upplevt samma sak, och jag misstänker drivknutarna.....eller något i transmissionen på min bil.

prova att backa och lägg i 1'an när bilen rullar bakåt och backen igen, låter det även då?
av Jonas_latt
Fjäderbens lagret. Brukar låta mer i början av körningen. Och minskas när man har kört en sväng.
av Rosenlind
milktrucker skrev:har upplevt samma sak, och jag misstänker drivknutarna.....eller något i transmissionen på min bil.

prova att backa och lägg i 1'an när bilen rullar bakåt och backen igen, låter det även då?
Men om det var drivknuten, borde det inte låta då när jag svänger också? Kan tyvärr inte testa då jag har automatare:P skönaste bilen att köra med automatare:P slippa röra i grötspaken...
Senast redigerad av 2 Rosenlind, redigerad totalt 0 gång.
av Rosenlind
Jonas_latt skrev:Fjäderbens lagret. Brukar låta mer i början av körningen. Och minskas när man har kört en sväng.

Okej, vad gör man med detta? jag är skit dålig på detta, haha. Byter man ut lagret eller sätter man in en get i bagageluckan så fixar han det? kan man kolla det på något vis om det är de lagret?
av Jonas_latt
Lagret sitter över stötdämparen i fram.
Rätt vanligt att de lagren blir dåliga. Man måste ta ner stötdämparen och byta lagret över Ingen speciell operation..
Rätt svårt att kolla om lagret är dåligt.

Ofta låter det när man kör på grusvägar, ojämna vägar, brunslock m.m

Och jag har märkt att ljudet minskas när man har kört en sväng.

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]