Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrislar
Tjena!

Häromdagen stod jag på rödljus bredvid min bror som kör en v50 2.4 170hk.
Då min bil är BSR optimerad tänkte jag, "ha, här ska du få!"
Till min stora besvikelse drog han ifrån mig :( ..fattade ingenting, och började kolla felkoder med BSR's ppc.

Dessa goingarna dök upp:

-Turbo/överladdare tryckökningsgivare A krets hög
- Diagnoslampa drivsteg
-Turbo/överladdare övertryck
-Turbo/överladdare övertryck
-Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet
-Motorvridmomentsignal (stod under Transmission control module)

Jag ringde upp BSR återförsäljaren och fick rådet att radera felkoderna, köra en stund och kolla igen.
När jag gjort detta får jag bara -Diagnoslampa drivsteg, och -Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet, men bilen går lika dåligt.
Idag provkörde mekanikern bilen och han höll med mig, den är alldeles för slö.
Den känns stark mellan 2500-3500 varv, men resten av registret är ganska dött.

Jag är inte jättekunnig på bilar, men jag hör att turbon susar hela tiden som en diesel gör.
Någon som har en idé om vart man kan börja leta?
Bilen ska fömodligen lämnas in i nästa vecka så att Bsr mekanikern får ta en ordentlig titt, men det hade känts bra att ha lite kött på benen tills dess :)

Jag uppskattar alla svar!
MVh Christian
av chrislar
131 har klickat in här, men ingen har haft något tips.
Det här kommer nog bli dyrt haha :D

När/om felet hittas uppdaterar jag med vad som höll tillbaka den :)
av chrislar
Tack för svar :)
Jag har testat det också, det tillkommer inga felkoder, försvinner inga heller, och bilen går ännu sämre.
Riktigt tråkigt :(
av chrislar
Ja, jag har bara kollat med BSR's läsare. Kanske ska dra till volvo en snabbis imon o få felkoderna på papper?
Om dom kan hitta mer än bsr's :)
av curry
Jag har också sånt där "BSR-skrot" installerat, och det där med "mjukvara inkompatibel..." Kommer upp vid avläsning. Kommer även tillbaka efter nollning av koder. Fast det verkar inte betyda nånting funktionsmässigt, bilen går finfint. Fast den är alldeles för känslig på gaspedalen runt 1900-2300 varv, blir väldigt av och på liksom. Knappast ekonomiskt. Men den drar verkligen friskt från 1800 och uppåt! Undrar hur den beter sig med polestar i stället? Om jag vetat om detta skulle jag valt pol. i stället.
Senast redigerad av 2 curry, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
chrislar skrev:Tjena!

Häromdagen stod jag på rödljus bredvid min bror som kör en v50 2.4 170hk.
Då min bil är BSR optimerad tänkte jag, "ha, här ska du få!"
Till min stora besvikelse drog han ifrån mig :( ..fattade ingenting, och började kolla felkoder med BSR's ppc.
Har ni aut/man låda båda två ?

V50 är så mycket lättare än din S80 att V50 är snabbare om båda bilarna är original, BSR höjjer bara effekten ca 10%, tveksamt om det är nog för kunna kompensera för vikten.
av chrislar
Enligt regbevisen väger s80n 210kg mer.
Men eftersom jag "har" 220hk/450nm diesel med bsr trim, och han ligger på 170hk/230nm bensin, borde jag definitivt vara snabbare..
Min är automat, hans manuell, men jag körde med manuellt läge för att välja själv. Den växlar klart inte lika snabbt men vafan, jag borde endå vart först.
Och ska man prata vikt kan man tillägga att jag satt ensam i bilen och dom satt 2st i hans bil.
För att styrka ännu mer att något är galet så kan jag tillägga att bilen har en toppfart på 200km/h nu. Där tar det stopp, låg i 200 i kanske 1 min men kom aldrig över.
Enligt vägverket är topphastigheten 220 original.
av råsundatjuren
Chrislar..åk in till volvovst och få felkoder utlästa med Vida,sen bara att felsöka,ingen motorlampa tänd? Inte överförtjust över BSR:s optimeringar..Polestar=Bra! MTE=Bra! Mycket duktig programmerare(Marco)Kolla hemsida!
Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]