- mån 28 apr 2014, 19:10
#859940
Jag har nyligen fått höra på forum o hos verkstäder att plana topplocket är något man bör göra vid byte av topplockspackning. vissa säger att man måste, andra säger att man inte måste. Någon sa att har motorn kokat så måste man förmodligen plana topplocket. En mekaniker sa att motorn har förmodligen slagit sig o måste planas.
1, Först undrar jag vad man menar att motorn kokat o bör därför planas, alltså är det pga avlagringar från kokningen eller att metallen slagit sig pga värmen?
2, Jag fattar inte, varför planar man bara topplockets yta? Är inte motorblockets yta lika viktig? Är det för att bränslets explosion bara "når" översidan av packningen o inte undersidan?
(Min motorn har aldrig kokat eller gått varm. Ytorna har jag skrapat rena från den gamla packningen)
1, Först undrar jag vad man menar att motorn kokat o bör därför planas, alltså är det pga avlagringar från kokningen eller att metallen slagit sig pga värmen?
2, Jag fattar inte, varför planar man bara topplockets yta? Är inte motorblockets yta lika viktig? Är det för att bränslets explosion bara "når" översidan av packningen o inte undersidan?
(Min motorn har aldrig kokat eller gått varm. Ytorna har jag skrapat rena från den gamla packningen)