Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mys80
Hej! Har blivit med 240 igen efter många år, denna gång en 88b sedan. Håller på och renoverar lite skulle bl.a. behöva byta ena "hästskon" i bakrutelisten, dvs. den tvådelade kromlist som löper runt hela rutan. Har aldrig gjort detta förut o materialet ser bräckligt ut, en sak är att montera av den gamla men hur får man dit den nya delen utan att skada den? Verkar som att gummilisten som håller rutan har ett spår för metallisten. Finns något slags specialverktyg för en sådan operation? Alla tips tas tacksam emot!
Användarvisningsbild
av P210
Brr... den listen ger mig rysningar - inte ovanligt att de släppte i mitten, ett h-vete att pilla dit dem igen!
Pröva gärna om du har tålamod men tror att en glasmästare har mer rutin och det är värt timpenningen...

Ett snöre på exakt 4mm ska användas - och detta fungerar ju bara om man börjar med en helt lös list... Vitsen med detta är att när man pillat i snöret i gummilisten så skall gummiläppen vara så utspänd att man kan trä på dekorlisten över läppen så att den ligger i rätt läge för montering. Sedan börjar man dra ut snöret försiktigt samtidigt som man trycker lätt på listen. Sedan är det bra om man har tillgång till ett listverktyg i plast som man kan peta med.

Läs lite om rutmontering på sid 33 i denna pdf:
http://www.240.se/service/11410.pdf
av mys80
Ok tack! Jag misstänkte att jobbet kan vara en rysare och fick det bekräftat. :D Blir nog prio ned på det o lite snack med en glasmästare vad det lider. Som tur är finns det lite annat att pyssla med så länge...
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]