Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
roh66 skrev: Art: 25 kan ha rostat ihop(vanligt).
Det borde du ha märkt det då du fästade vajer men
du kanske inte tänkte på det.
Kom ihåg montera ihop grejerna enligt "pettson's" beskrivning.
Det är viktigt att du är noga annars får du öppna igen.
God morgon!
Tror inte att nmr.25 har rostat fast. Hade ut hela expanderarmen och rengjorde den, den verkade fungera bra.

Har försökt läsa hans beskrivning ett stort antal gånger, men jag begriper mig inte på det. Det jag inte förstår är:

"KONTROLLERA SÅ ATT SAX EXPANDRARNA STÅR I BOTTEN OCH ATT BACKARNA ÄR MOT STOPPEN. OM INTE, ÅTGÄRDA DET FÖRST!
Struntar man i det kan man likagärna bara skita i resten också eftersom resultatet blir exakt detsamma, nämligen en ickefungerande broms.

NÄR man vet att backarna är mot stoppen så lägger man dit skivorna. Man låser med fördel skivorna med minst tre bult, sätt dit dom som en triangen. Borde inte behöva sägas men nu är det sagt, använd distanser."

Vad menas med att sax-expandrarna står i botten? Menar han expanderarmen som man fäster vajern på?
Och att backarna står mot stoppen? Vilka stopp? När jag satt på bromsbackarna nu så är de ju justerade så att det är så "ihopdragna" som möjligt.

Kan gå och börja leta distanser så länge då, någon som har tips på vad man kan använda? Är några stora muttrar det vanligaste?
Vet inte vad han menar med allt, men expandern måste ju vara där man fäster vajern. Sen stoppen kan ju vara de som sitter på vänster sida eller de metallbläcken som håller i backarna. Det kan ju vara så att du har gamla slitna fjädrar?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... CKA-59647/

Du köpte väl en monteringssats?
av Naikon
andreasw skrev:Vet inte vad han menar med allt, men expandern måste ju vara där man fäster vajern. Sen stoppen kan ju vara de som sitter på vänster sida eller de metallbläcken som håller i backarna. Det kan ju vara så att du har gamla slitna fjädrar?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... CKA-59647/

Du köpte väl en monteringssats?
Nej jag köpte ingen monteringssats... de gamla fjädrarna verkar hela och fina. Bromsbackarna är det i alla fall mycket belägg kvar på.
Kan det vara fjädrarna som spökar? Passar annars gärna på och åker iväg den monteringsatsen du länkade.

EDIT: Ähh, åker och köper en ändå! Brb!
av Naikon
Tjena alla.

Igår slet jag som bara den under hela dagen. Till slut orkade jag inte bry mig mer, slängde på bromsbackarna med nya monteringssatsen och hoppades på det bästa. Monterade ihop "hela bilen" igen.
Spände upp handbromsen och nu verkar den ta. Var tvungen att spänna justerhjulet i navet väldigt hårt, men nu verkar det fungera i alla fall. Håller tummarna att besiktningen håller med...

Ska dock inte ta ut segern i förskott. Nu är det bara ABS-lampan kvar, sen kan ni förhoppningsvis slippa mig ett tag framför :)
Blir att fira rejält om den går igenom besiktningen. Lovar att uppdatera er!
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har precis bytt skivor bak, och då justerat p-bromsen efteråt. För att få till en fungerande broms så snabbt som möjligt kör jag omkring sakta med spaken åtdragen några hack, sen justerar jag en gång till. Besiktningen var nöjd i alla fall, trots att bilen inte gått så många mil efter reparationen.
av Kena
Naikon skrev:Tjena alla.

Igår slet jag som bara den under hela dagen. Till slut orkade jag inte bry mig mer, slängde på bromsbackarna med nya monteringssatsen och hoppades på det bästa. Monterade ihop "hela bilen" igen.
Spände upp handbromsen och nu verkar den ta. Var tvungen att spänna justerhjulet i navet väldigt hårt, men nu verkar det fungera i alla fall. Håller tummarna att besiktningen håller med...

Ska dock inte ta ut segern i förskott. Nu är det bara ABS-lampan kvar, sen kan ni förhoppningsvis slippa mig ett tag framför :)
Äntligen!!!
Vi håller tummarna för besiktningen :D

Huvva, håller också på att fixa ABS-lampan :D Har just nu demonterat båda hjullagren bak samt fram på donatorbilen. (ska göra om till 5 bult när jag ändå är där och grejjar). Vad har du för problem med ABS-sen?
andreasw skrev:

Huvva, håller också på att fixa ABS-lampan :D Har just nu demonterat båda hjullagren bak samt fram på donatorbilen. (ska göra om till 5 bult när jag ändå är där och grejjar). Vad har du för problem med ABS-sen?
Tjena Andreas! Det är ABS-lampan som lyser och felkoden är "Kretsfel vänster bak". Har en annan aktiv tråd här i forumet som beskriver det lite bättre!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]