Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelf
Tycker D5:an får oförtjänt mycket skit för att vara törstig. I mitt fall så pratar vi XC70 D4 AWD- 2014, och innan xc70 d5 2010. Bilen väger 2 ton exakt på vågen med mig i, och 2 ton med automat, fyrhjulsdrift och rejält med kraft. Det är väl inte så konstigt att det drar lite? Jag upplever inte volvosiffor som utopi. Men bilen är extremt känslig för vad man har för däck och hur fort man kör. Kör jag försiktigt/lagligt hem från jobbet 60/70/90 så går den snålt tycker jag speciellt för vad man får att åka i.

Bild

Nu stämmer den inte 100% men även om den diffar en del tycker jag det är bra. Brukar stå på 0,73 då är det blandat stad, landsväg, motorväg.
Till er som gnäller på volvoförbrukning här kommer tre alternativ:

1. Lär er köra bil, kör ni som biltjuvar alt ligger och marschar 150 skyll er själva

2. Det är nått "fel" på era bilar.

3. Det går inte att jämföra förbrukningssiffror med en Golf för det är inte samma fordon.
Senast redigerad av 1 joelf, redigerad totalt 0 gånger.
av Albatross
SweRonin skrev:oj det måste vara något fel på din bil om den förbrukar så mycket eller så kan det faktiskt vara du som kör fel :).

Det är samma för min bror han lyckas aldrig köra "billigt" trots att han tycker att han kör väldigt lugnt och fint då han kör mycket med barnen i bilen.

Vi kör nästan samma vägar jag åker nacka - häggvik sitter mitt i trafiken dit men lugnt på hemvägen då jag åker hem efter rusningstiden.
jag kör xc70 D5 automat och snittar 0,6, full tank 70liter åker jag 110 - 120mil

på helgen dricker den mycket mindre då jag slipper trafiken. Har jag full tank och kör till jobbet på en helg så står det 130 - 150mil till tom tank sen sjunker det under vardagarna p.g.a. trafiken.
Hej. Min bror har också en XC70 D5 Automat och även han har stundom lyckats köra så långt som 110-120 mil på en tank. Det känns som jag blivit lurad. Sist kom jag inte ens 60 mil... Har aldrig någonsin kört mer än 75 mil på en tank. Har också små barn så jag tar det lugnt.
av SweRonin
poseidon skrev:
SweRonin skrev:.
Skönt att det finns någon som klår Volvos officiella förbrukningssiffror.
vet inte om du är seriös lr inte
men här är en bild jag tog för ett tag sedan när jag försökte förklra att man kan köra snålt med en stor seg automat bil om man vill

Jag kör den hastighet som står på skyltarna ibland 5 -10km/h mer och det händer kanske 1- 3 gånger i månaden att jag kör som en biltjuv.
vinterhjulen är 17tum ch sommar har jag 18.
Bilagor
bild.JPG
förbrukning
bild.JPG (1.88 MiB) Visad 549 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Albatross skrev: Hej. Min bror har också en XC70 D5 Automat och även han har stundom lyckats köra så långt som 110-120 mil på en tank. Det känns som jag blivit lurad. Sist kom jag inte ens 60 mil...
Busenkelt, byt bil med din bror en
vecka så ser du om det beror på bilen eller körsättet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SweRonin skrev: Har jag full tank och kör till jobbet på en helg så står det 130 - 150mil till tom tank sen sjunker det under vardagarna p.g.a. trafiken.
Det beror mer på färddatorns galna glädjemätning. Den tror att du kör på 0.46 l/m då skulle tanken räcka 150 mil. :-O)

Det går inte att köra en XC70 D5 AWD Aut på 0.46 l/m, den drar betydligt mera, Så efter ett tag när färddatorn dividerar kvarvarande bränslemängd med vad den tror din bil förbrukar så krymper sträckan fortare än vad du kör.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker färdatorn är skapligt bra ändå. Min brukar säga mellan 1200-1400km kvar till tom tank när jag tankat. Högre siffra om jag tankar "på vägen" och har kört de 3 senaste milen i jämn fart och med varm motor. Högre om jag hemifrån för att åka o tanka.. då är sista milen ofta lite högre då den är körd med kall motor och med relativt ryckig körning. Sen kommer jag oftast 1100km innan jag tankar.. och då brukar det vara mellan 40-140km kvar till tom tank. Senaste tanken hade jag dock kört ett par resor med lite tyngre fot då jag var sen.. då blev det --- kvar till tom tank när jag passerade 1077km.. tankade vid 1100km. :D
Nu är min ju ingen D5a.. jag menade bara att färddatorn inte alltid är så tokig. Även om den visar ca 10% fel.. ungefär som på förbrukningen också.
av tomme
Om ni istället för att försöka beskriva hur ni kör, si och så 30-50 stadskörning och ibland 90-100 på landsväg...
Vad visar färddatorn för snitthastighet? Det är väl det som är det intressanta i hela ekvationen eller?
Min är en 2,5FT och drar på E85 nästan 1,9 liter milen, men jag klagar inte för att min snitthastighet brukar variera mellan 31 och 34 mellan varje tankning!
Redovisa snittfarten tillsammans med förbrukningssiffrorna, annars är det INTE intressant att veta hur mycket era bilar drar i sig per mil!!!
av Malmstroem
Medelhastigheten säger en del -- men långt ifrån allt.

Du får ungefär samma medelhastighet av att köra jämt i 60 som att gasa full till 120 för att sedan tvärnita -- och sedan upprepa det hela igen, igen och igen.

Bränsleförbrukningen blir rätt olika, fastän medelhastigheten är samma. :wink:

XC70 är tung, har högt luftmotstånd och automatlådorna (möjligtvis exklusive den nya åttaväxlade) hör inte till de bränslesnålaste. Den går ändå att köra förbluffande snålt om man vill -- vilket jag tycker är rätt imponerande. Sedan går det också att enkelt få den att ta rejält, men det är liksom en annan sak. Om bränsleförbrukningen är viktig för dig så får du anpassa din körning så gott det går.
Användarvisningsbild
av xerent
D5 AWD finns bara med automat, väl? Om bilen har gått långt utan oljebyte i automatlådan kan det tydligen påverka förbrukningen, enligt personer i den andra tråden här brevid.
ahlis1 skrev:Ja då var det bytt olja i automatlådan för drygt 3500:- hos volvo och det är bara att applådera resultatet. Tyckte direkt att bilen blev lite lättare i steget och växlingarna mjukare.
Men det mest positiva och även helt oväntat var att bränsleförbrukningen sjönk drastiskt. Det har hela tiden sen jag köpte bilen förbryllat mig varför den drog så mycket vid normal landsvägskörning, har sällan kommit under 0,74lit/mil. Körde senast i söndags 20 lugna mil med den förbrukningen.
Efter oljebytet körde jag en sväng, visserligen bara 5 mil i laglig hastighet men förbrukningen hamnade på 0,62lit/mil, en siffra jag aldrig varit i närheten av innan ens när jag försökt köra snålt!
Nu återstår att se vad blandad förbrukning hamnar på när jag kört ett tag, brukar ligga på max 0,78lit/mil.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]