Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motella
Hej, jag har en XC60 '10 (D5 2.4 Drive) och jag har nu upplevt att den ibland vägrar starta. Det är liksom "Crank no start", motorn vänder men den startar inte. Jag får inget meddelande alls.
Nu den sista gången lästa jag ut felkoderna med hjälp av Vida Dice och det enda felet som den hittade var att signalen från bakluckan var svag eller felaktig (kan inte misnnas riktigt vad det stod). Bakluckan är automatiserad, dvs att den öppnar och stängs med en elektrisk motor. jag testyade att öppna och stänga bakluckan men precis innan den stängs så drämmer jag till/ puttar luckan hårt så att den stängs ordentligt och vips så startar bilen igen. Vida Dice kan därefter inte läsa några felkoder alls...

Då är frågan vad är det fel på min baklucka och ska bilen verkligen inte starta om nu bilen tror att bakluckan är öppen?
Grejen är den att bilen vägrat starta vid 2 andra tillfällen och genom att drämma igen luckan så startar bilen. Låter helt sjukt men så är det.

Kan någon hjälpa mig med detta underliga fel. vill gärna veta vad för reservdel jag bör inskaffa och byta nu innan jag reser utomlands.

Tack på förhand
av riha
Låter strange, man skall ju kunna köra grejor med öppne lucka (fastspänd med lina exemeplvis).
Hade jag varit dig så hade jag tagit mig till verkstad och låtit dem ge ett svar, kan ju vara ett följdfel någonstans.
av motella
jag tog den till en verkstad där de sa att de trodde det var något problem med mitt dieselfiler, de gjorde rent det och bilen startade, men eftersom att problemet kvarstår tror jag inte att deet hade ngt att göra med det. (Vida'n säger inget liknande)

Får väl se om jag kan ta upp det men en annan verkstad
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]