Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har i samband med att jag köpte nya sommardäck i april även köpt en plåtfälg och har nu ett riktigt 16' hjul i reserv. Skulle idag lägga i det i bagagen men kunde konstatera att den formgjutna förvaringslådan/hyllan i plast som sitter under själva golvet längst bak inte får plats med ett 16 hjul. Är det jag som lägger hjulet fel på något sätt eller har någon annan samma erfarenheter? Bilen är en v70n 04, Med vänlig hälsning, Tomas
Hej
Jag har själv en V70 -04 och på den är det original med 16" så det borde rimligtvis även vara 16" på reservdäcket och det får plats, är dock inte säker på vilken dimension reservdäcket har men det är med all sannolikhet inte 205/55 iallafall.
Är det djupet på baljan eller diametern på baljan som är problemet ?
Kan tänka mig att om man har för brett däck så kan det bli problem
Tack för feedback, däcket får plats men det jag är frågande är till är om förvaringshyllan i plast också ska få plats. Kollade igår i manualen och det verkar som förvaringshyllan var tillval. Kan visserligen ta bort plastlådan/hyllan. Om ni som har ett 16* samtidigt också lyckats få dit plasthyllan är jag nyfiken på hur ni får plats. Då måste jag göra något fel.
Jag förmodar att du hade en lagningssats innan. På min förra V50 hade jag "nödhjul", där fanns inget förvaringsfack i cellplast. I min nuvarande V50 var det lagningssats och formgjutet förvaringsfack i reservhjulsbaljan. Nu när jag köpt ett nödhjul på skroten som jag lagt i får förvaringsfacket inte plats. Hoppas att du är hjälpt med detta.
Jag har en sådan plastbalja med två olika djup i precis som bilden visar och jag har inga problem med mitt reservhjul. Som jag skrev innan så förmodar jag att mitt är 16" då övriga däck på bilen har det original.
Jag har aldrig sett någon sådant tillbehör som har andra djup än vad min har.
Edit. Somliga fattar långsamt. Nu förstår jag vilken "låda" du menar.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]