- mån 28 apr 2014, 12:44
Hej. Jag undrar om det finns fler som upplever samma problem som jag och i så fall vad ni gjort för att komma till bukt med det. Min V70 D5 AWD Automat drar kopiöst mycket diesel. Jag vet att denna modell inte är den snålaste, men siffrorna som Volvo uppger för denna modell ligger mycket långt från min förbrukning. Pendlar i Stockholms förort (Västerort-Nacka) och det får väl antas vara både blandad körning men framförallt stadstrafik. Då drar den 1.1-1.2 liter/mil. På landsväg kan jag få ner den till runt 0.9, men under det har jag nog aldrig varit. Jag tankar alltid fullt på samma mack och mäter exakt hur långt jag kör mellan tankningarna för att få precisa siffror. Nu menar nog många på att jag kör som ett svin, men det vill jag bestämt förneka. Eftersom detta har irriterat mig vill jag ju komma ner i förbrukning och kör därefter. Volvo har gjort en felsökning på bilen utan att hitta något och därmed finns det inget mer att göra säger de. Det skiljer inte heller nämnvärt på förbrukningen mellan sommar och vinter.
Finns det någon klok kommentar om detta? Ska jag helt sonika acceptera att bilen är törstigare än min 12 år gamla Saab 9-5 2.3t?
Tacksam för svar och allmän input.
Finns det någon klok kommentar om detta? Ska jag helt sonika acceptera att bilen är törstigare än min 12 år gamla Saab 9-5 2.3t?
Tacksam för svar och allmän input.

- By ChristerN