Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albatross
Hej. Jag undrar om det finns fler som upplever samma problem som jag och i så fall vad ni gjort för att komma till bukt med det. Min V70 D5 AWD Automat drar kopiöst mycket diesel. Jag vet att denna modell inte är den snålaste, men siffrorna som Volvo uppger för denna modell ligger mycket långt från min förbrukning. Pendlar i Stockholms förort (Västerort-Nacka) och det får väl antas vara både blandad körning men framförallt stadstrafik. Då drar den 1.1-1.2 liter/mil. På landsväg kan jag få ner den till runt 0.9, men under det har jag nog aldrig varit. Jag tankar alltid fullt på samma mack och mäter exakt hur långt jag kör mellan tankningarna för att få precisa siffror. Nu menar nog många på att jag kör som ett svin, men det vill jag bestämt förneka. Eftersom detta har irriterat mig vill jag ju komma ner i förbrukning och kör därefter. Volvo har gjort en felsökning på bilen utan att hitta något och därmed finns det inget mer att göra säger de. Det skiljer inte heller nämnvärt på förbrukningen mellan sommar och vinter.

Finns det någon klok kommentar om detta? Ska jag helt sonika acceptera att bilen är törstigare än min 12 år gamla Saab 9-5 2.3t?

Tacksam för svar och allmän input.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad visar färddatorn för snittförbrukning? Den visar nog för lite, men det gör det ju lättare att jämföra för oss som inte bokför varenda tankning vid en viss pump.
av rid54
Utan att ha direkt erfarenhet av bilmodellen kan jag tycka att det låter som den drar mycket bränsle. Undrar vad Volvos felsökning innehöll för moment... Det finns ju sådant som inte sätter felkod. Hur är läget med däck och däcktryck? Hjulinställning? Anliggande broms? Nåt lurt med AWD-systemet?
av SweRonin
oj det måste vara något fel på din bil om den förbrukar så mycket eller så kan det faktiskt vara du som kör fel :).

Det är samma för min bror han lyckas aldrig köra "billigt" trots att han tycker att han kör väldigt lugnt och fint då han kör mycket med barnen i bilen.

Vi kör nästan samma vägar jag åker nacka - häggvik sitter mitt i trafiken dit men lugnt på hemvägen då jag åker hem efter rusningstiden.
jag kör xc70 D5 automat och snittar 0,6, full tank 70liter åker jag 110 - 120mil

på helgen dricker den mycket mindre då jag slipper trafiken. Har jag full tank och kör till jobbet på en helg så står det 130 - 150mil till tom tank sen sjunker det under vardagarna p.g.a. trafiken.
Användarvisningsbild
av P210
Om dessa siffror jag hittade stämmer så verkar det väl inte extremt?
AWD och automat kräver sitt till en redan törstig motor.

Officiella förbrukningssiffror brukar ju inte vara tilltagna i överkant..
Volvo V70 D5 AWD
Bränsleförbrukning Stad: 10.9 liter/100 km
Bränsleförbrukning Landsbygd: 6.8 liter/100 km
Bränsleförbrukning Blandad: 8.3 liter/100 km

XC70 D5 AWD AUT
Bränsleförbrukning Stad: 11.2 liter/100 km
Bränsleförbrukning Landsbygd: 6.9 liter/100 km
Bränsleförbrukning Blandad: 8.5 liter/100 km
Användarvisningsbild
av poseidon
SweRonin skrev:oj det måste vara något fel på din bil om den förbrukar så mycket eller så kan det faktiskt vara du som kör fel :).

Det är samma för min bror han lyckas aldrig köra "billigt" trots att han tycker att han kör väldigt lugnt och fint då han kör mycket med barnen i bilen.

Vi kör nästan samma vägar jag åker nacka - häggvik sitter mitt i trafiken dit men lugnt på hemvägen då jag åker hem efter rusningstiden.
jag kör xc70 D5 automat och snittar 0,6, full tank 70liter åker jag 110 - 120mil

på helgen dricker den mycket mindre då jag slipper trafiken. Har jag full tank och kör till jobbet på en helg så står det 130 - 150mil till tom tank sen sjunker det under vardagarna p.g.a. trafiken.
Skönt att det finns någon som klår Volvos officiella förbrukningssiffror.
Användarvisningsbild
av drbrain
Dessa officiella siffror har jag på min V70 D5 AWD aut enligt Transportstyrelsen.

Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,7 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,6 L/100KM
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,1 L/100KM

Högsta uppmätta vid pump är 0.96l/mil (vinter+parkeringsvärmare) och lägsta 0.75l/mil.
Genomsnitt är 0.82l/mil över ca 2800mil

Så nog tycker jag att det låter aningens högt med trådskaparens förbrukning.
Landsväg (70-90km/h) borde ju ner till 0.6-0.7l/mil iaf.
av Lövet
Du pendlar i Stockholms absolut värsta rusningstrafik, vad är snittfarten 15-20 km/h? Din förbrukning förvånar tyvärr inte mig. Det som står i EU-specen är rena önskesiffrorna.
av perhall
P210 skrev:Om dessa siffror jag hittade stämmer så verkar det väl inte extremt?
AWD och automat kräver sitt till en redan törstig motor.

Officiella förbrukningssiffror brukar ju inte vara tilltagna i överkant..
Volvo V70 D5 AWD
Bränsleförbrukning Stad: 10.9 liter/100 km
Bränsleförbrukning Landsbygd: 6.8 liter/100 km
Bränsleförbrukning Blandad: 8.3 liter/100 km

XC70 D5 AWD AUT
Bränsleförbrukning Stad: 11.2 liter/100 km
Bränsleförbrukning Landsbygd: 6.9 liter/100 km
Bränsleförbrukning Blandad: 8.5 liter/100 km
Det där måste vara en tidigare årgång än TS MY11...
av Albatross
andreas_lofgren skrev:Du pendlar i Stockholms absolut värsta rusningstrafik, vad är snittfarten 15-20 km/h? Din förbrukning förvånar tyvärr inte mig. Det som står i EU-specen är rena önskesiffrorna.
Hej. Faktum är att det rör sig ganska bra på mornarna åt det hållet. Jag skulle nog inte ens säga att det är stadstrafik. Kör från Spånga till Nacka på under 30 minuter när jag åker före trafiken och ca 40-45 minuter de dagar jag lämnar barnen. Det ger en snitthastighet på 50 i bästa fall och runt 35 i sämsta. Naturligtvis gäller inte siffrorna om det skett en seriekrock på Essingeleden, men i normalfallet så stämmer de hyfsat.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]