Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, nu har oljetråget varit nere en sväng! Det var inte fint... Oljekanalen hade väldigt mycket stelnad olja. Det var nästan helt tätt ner till tråget. Tråget fick iaf ligga 2 veckor i avfettning, sen spolade jag rent med högtryckstvätt. Sen gnussade jag upp det så bra jag kunde med lite stålull. Återmontering gick bra och inte läckor än så länge! Det var ganska bökigt när man bara hade pallbockar. Fick inte bort främre fästet till servorören, skruven hade rostat fast något hemskt! Men jag fick bort den i samband med återmontering.

Men det ryker fortfarande ur det förbannade röret!!! Finns det något annat ställe jag inte kollat? Eller är det kolvringarna som är dåliga så kompressionen läcker ut fortare än den kan ta undan? Bilen tycker jag går bra annars. Motorn går riktigt fint nu när jag rengjorde gasspjället. Kanske borde rengöra tomgångsmotorn också...

Nu är nästa projekt ABSen iaf!
Lucif3r skrev:Låt det vara en stund och se om det ger med sig, kan vara nå gammalt kvar som försvinner med tiden eller nått. Annars kan nog kolvringarna vara lite slitna.

När du fixade vevhusventen, BÖT du oljefälla eller gjorde du bara rent den?

Ja det kanske kan vara så. Men förra ägaren har slarvat duktigt med oljebyten, vet inte heller hur länge han kört med igensatt vevhusventilation.

Jag bytte inte oljefällan, men den fick ligga länge och väl i avfettning + att jag körde in tryckluftmunstycket och blåste rent. Det kom säkert skit i 5-10 minuter när jag höll på, men till sist fick jag bort (förhoppningsvis) det mesta.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]