Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:Vid i Sverige lagliga hastigheter har jag inga problem med motorvarvet i min XC70. (D5 AWD automat -12)
Kör man E6 Göteborg - Malmö där stora bitar är 130 km/h så varvar det rejält och förbrukningen drar iväg duktigt.

Några erfarenheter.....

1. I förra veckan körde jag samma sträcka två ggr... Körde exakt lika fort båda gångerna enligt skyltarna, vid första tillfället var det lugnt, vid andra turen var det motvind, då ökad förbrukningen med nästan 20%, det säger mig en hel del om min XCs aerodynamik.

2. Jag asar ofta runt på en stor vagn som väger 2-ton bakom, då lägger jag i 6:an så åker jag på den hela dagen, när jag sedan kopplar av släpet skulle jag vilja ha två växlar till, det ger mig också min uppfattning och slutväxeln.

Eftersom trådskaparen ska köra nästan bara motorväg så är det något att beakta i alla fall.
Jag har en xc70 och åker ofta till Bremen från Danmark. A1 mellan Hamborg och Bremen ärhelt rak och ny.

Och ja - stabiliteten är inte helt så bra som min gamla xc60 och övriga autobahn lokomotiv men varvet och brus från motor är ABSOLUT inget problem.

Tvärtom - det är däck och vind som låter över 180 och faktisk är det också vid denna hastighet att d5 börjar pressas och inte följa trafiken (det är en 225 hk)

Vid 150-180 är min mening att den är lika komfortabel som flesta andra likvärdiga bilar.

Att den varver (lite lite) mer än andra bilar ger den bättre acc och därmed mindre växlingar i hög fart - det tycker jag funkar kanon!
Är det någon som redan har snokat reda på om den nya åttaväxlade automatlådan använts till att ge lägre varvtal på högsta växeln? Fast den finns väl inte i de här konfigurationerna än, förstås, alltså motsvarande D5 med AWD?
apersson850 skrev:Såvitt jag vet är det inte XC-versionerna generellt som har lägre slutväxel, utan AWD-modellerna.
Och det skiljer dessutom på slutväxeln mellan XC70 AWD och V70 AWD. Exempel för MY11. :)

XC70 AWD Man/Aut: 4,533 / 3,604:1
Hastighet vid 1000 rpm Man/Aut: 51,3 / 50,8

V70 AWD Aut: 3,329:1
Hastighet vid 1000 rpm Aut: 52,4
EjS skrev:Jag har en xc70 och åker ofta till Bremen från Danmark. A1 mellan Hamborg och Bremen ärhelt rak och ny.

Och ja - stabiliteten är inte helt så bra som min gamla xc60 och övriga autobahn lokomotiv men varvet och brus från motor är ABSOLUT inget problem.

Tvärtom - det är däck och vind som låter över 180 och faktisk är det också vid denna hastighet att d5 börjar pressas och inte följa trafiken (det är en 225 hk)

Vid 150-180 är min mening att den är lika komfortabel som flesta andra likvärdiga bilar.

Att den varver (lite lite) mer än andra bilar ger den bättre acc och därmed mindre växlingar i hög fart - det tycker jag funkar kanon!
Du missförstod mig.....

Det är inte ljudet av motorn som varvar rejält eller vindbrus som stör mig, det är att det formligen virvlar i tanken om man kör över 110 km/h pga varv/luftmotstånd som jag upplever som enligt mig inte gör XC modellerna till motorvägsfordon. Det är ju lätt att öka förbrukningen med 100% om man dra upp farten på autobahn tex.

Det går ju att köra på strax över halvlitern om man kör under 100 km/h, men drar man på rejält så når man det dubbla i förbrukning. Inte en min BMW med V8an hade en sådan markant ökning i förbrukning vid hög fart, den gick ju att åka 180 utan att det drog ohemult mycket.,
VolvoB20 skrev:Kör man E6 Göteborg - Malmö där stora bitar är 130 km/h så varvar det rejält och förbrukningen drar iväg duktigt.
Tror det dags att titta efter en gång till vad som står på hastighetsskyltarna. Ett tips är att det inte är 130...

I 120 skiljer det 72 varv mellan en XC70 och V70 AWD automat (-11 enligt tidigare exempel). För mig är 72 varvs skillnad något som man kan ha en lång teoretisk diskussion om -- i verkligheten spelar det för mig ingen roll.

Volvo har lyckats hyfsat väl med att få ner förbrukningen vid lugn körning under 100 km/h. Sedan har XC70 högt luftmotstånd vilket ger hög bränsleförbrukning i höga farter. Bilen väger också mycket, så den tar mycket vid accelerationer. Det rör sig om fysikaliska lagar -- både tyngd och luftmotstånd är svåra att ändra på en existerande bilmodell. Om man vill att bilen ska ta mindre så kör man långsammare -- eller byter till en bil med lägre luftmotstånd...
CaptainOats skrev:Kan man ha 2 st bakåtvända barnstolar bak i en xc70?
Tex höger bak och mitten, tänker att tunneln sätter stopp om man har ett stödben.

Är detta pris ett skämt ?

http://www.blocket.se/vi/53570080.htm
KVD säger ca 280' hos handlare, så det är nog inte helt av banan, men visst är det mycket för den bilen...

/Fredrik
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]