Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo 850 -93 Automat som har gått 32000 mil.
Jag köpte den i höstas och den har gått som en klocka hela vintern, lättstartad i alla lägen och lådan har växlat finfint, inga missljus, inga problem.
Jag har varken garage eller stolpe så kallstarter och småkörningar har varit vardag. (Antagligen inte så nyttigt!)

Sedan en dryg månad tillbaka har den börjat bete sig märkligt och jag vill gärna ha hjälp av Er att ställa diagnos (eller ge dödsdom?) då jag själv är lika motorkunnig som en blind ekorre. Jag HAR googlat, jag HAR använt sökfuntionen här på forumet, men jag får för många olika bud, därav detta inlägg.

Symptom:
-När motorn är kall startar den relativt (efter ett par "tugg") lätt, men den går väldigt ojämnt på tomgången.
-När jag kör (fortf kall) så hänger sig gasen, vilket innebär att när jag kommer till närmsta korsning börjar vi bråka: jag bromsar, bilen gasar och en härlig doft av nånting bränt sprider sig ikring oss.
-När bilen är varm är den nästintill omöjlig att starta. Om jag väl får igång den så dör den så fort jag försöker lägga i nånting annat än P. Oftast dör den innan jag ens hinner dit. När jag fulvarvar i vredesmod på tomgången går den inte på alla cylindrar. När den kallnat startar den "som vanligt" igen.
-Om jag mot förmodan får igång den när den är varm är den ännu värre med att gasen hänger sig, låter jag den löpa kommer jag raskt (volvo 850-raskt alltså) upp i 90 knyck utan att röra gasen. Kärringstopp är en självklarhet vid rödljus vilket då leder mig tillbaka till ovanstående punkt.
-Avgasen är svart som natten. (Vilket antagligen beror på att vi synkat våra PMS-cyklar och att bilen är lika sur som jag efter alla turer.)

Eftersom jag inte begriper NÅNTING så har jag inte heller åtgärdat nånting, men jag har en liten förhoppning om att någon vänlig och kompetent själ här kan ge mig iaf en liten fingervisning om VAD det eventuellt kan bero på. (Läs: är problemet/n för omfattande/dyra tar jag ut skilsmässa och den förpassas att åka runt på de evigt gröna ängarna istället. Min förhoppning är dock att nån ska säga: spill på lite 5-56 där och linda lite silvertejp där, knacka tre gånger på instrumentbrädan och pumpa lite luft i högra backdäcket. Klarrt!)

Evigt tacksamt för goda råd//Den korkade blondinen
Hej igen, tack för support!
Jag lyckades fixa det där med felkoderna (kors i taket) och det blinksde hej vilt, men eftersom jag antar att varkem bromsljuskontakter eller framhjulsgivare har någonting med bilens akuts ohälsa stt göra så återstår:
A7 1-2-2 motortempgivarens period för lång
A7 1-1-3 bränslenivågivare öppen krets
Jag har googlat fram såpass att det verkar vara ett återkommande problem på min modell, men vad det faktiskt innebär har jag ju dessvärre ingen aning om.

Jag vet, jag vet, det är inte lätt att förklara för nån som inget begriper, men jag är tacksam för den hjälp jag kan få. ;)

Mvh/blivande cyklist

Ps. Vad tempmätaren brukar stå på har jag faktiskt ingen aning om, inte lyckades jag hålla bilen vid liv länge nog att ta reda på det nu heller.
Åh jo, listan blev lång!

A1
3-1-3 sign fr växellägesgivaren felaktig

A2
2-2-3 ?
1-2-1 ?

A3
3-1-1 V. Framhjulsgivare bruten krets/kortis
3-2-1 v. Framhjulsgivare oreg sign ö 40 km/h
3-2-2 H. Framhjulsgivare oreg sign ö 40 km/h
1-4-2 Def bromsljuskontakt bruten krets/kortis
1-2-1 V. Framhjulsgivare felaktig sign under 40km/h
1-2-2 H. Framhjulsgivare felaktig sign under 40km/h

A6
3-1-4 kamaxelgivarsignal saknas/felaktig

A7
1-2-2 motortempgivarens period för lång
1-1-3 bränslenivågivare öppen krets

Well, that's about it! :roll:
2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Tycker jag också är relevanta.

Men radera alla felkoder först. Du måste först läsa ut alla koder på valt "hål", dessutom så måste du få fram första felkoden igen så det gått ett helt varv, sen håller du in knappen i 5-8 sekunder, sen släpper du knappen och väntar tills den börjar lysa med fast sken, sen håller du in knappen igen i 5-8 sekunder. När du gjort detta ska felkoden vara nollad. Slå av tändningen och slå på den igen och kolla felkoderna igen. Nu ska det blinka 1-1-1. Klart!
Jag orkade inte leta upp vad 2-2-3 och 1-2-1 vad för nå :P
LMM påverkar inte starten dock(egen erfarenhet, när jag glömde koppla in den efter att hållit på :lol: ).
Tomgångsventilen påverkar visserligen starten, men går enkelt att "komma förbi" genom att lägga på lite gas under starten. Så det är ju något att prova om den koden kommer tillbaka.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]