Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hansandreasson
Är inne på min 4:e V70 och ska ha en ny nu till hösten. Vill åt nya D4-dieseln och nya 8-stegade växellådan men vill samtidigt ha någonting nytt men ändå V70. Hade velat ha XC70 4WD men då är det ju både gamla dieseln och gamla automatlådan och det vill jag inte ha. Behöver utrymmet i V70 för vi åker mycket skidor och då blir det packning som heter duga. Tror XC60 är för liten.

Trodde aldrig att jag skulle ta orden XC70 2WD i min mun, men vi får se...
av Lövet
Ser inget konstigt i det. Bara för att man vill sitta lite högre och ha bekvämare fjädring innebär inte det att man måste ut i skogen och fara. Kör 2wd du.
Lite kul med variation så en xc70, skulle nog vara lite roligare att ha då den ser lite tuffare ut. :) Varför inte en V70 Bi-fuel igen? Den borde ju vara bra nu när det är lägre lastgolv än tidigare, och man har 40 procent reducerat förmånsvärde, borde bli billigast att ha en sådan. Nu är den på 2,0 liters motorvolym och sänkt hästkrafterna till 213 för att den ska dra lite mindre soppa. :)
Jag har den Bi-Fuel med förlust på "bara" 9 cm (MY2012) men mina två grabbar är 9 och 11 nu och väskorna blir större och inte sällan är vi 5 i bilen och då behöver vi allt utrymme vi kan få. Plus att 40 % rabatt stämmer inte riktigt. Det är bara upp till 16 000 per år vilket ger max rabatt på 1 333:- / månad. Slänger man på lite utrustning så är man tyvärr inte i närheten av 40% rabatt.
Ser inga problem med en XC70 2WD då får man ju både nya motorn och den nya automaten. Skulle tro att XC60in blir för trång då. Gillar också skidåkning och åker det en hel del på vintern och då är det bekvämt tycker jag med en lite högre bil både när man ska lasta in och ur, plus att man får en lite bekvämare höjd när man sitter och ska ta på sig pjäxorna. :)
av nilsotto
Känns befriande att fler än jag kan tänka sig en XC70 2WD. Har nyligen beställt en MY15 just för att få den nya motorn och automaten samt mjukare fjädringskomfort än V70. Sen att den dessutom är fräckare blir en kul bonus. Jag har aldrig kört i skogen och kommer förmodligen aldrig att göra det framöver heller. Tror dessutom att den får grymt andrahandsvärde pga den låga förbrukningen i kombination med superb drivlina. Leverans väntas vecka 22 och jag återkommer med mina nya intryck då :D :D
av Dpblad
Kan inte låta bli att kommentera en tråd om XC70 2WD. Jag har förstått att det väcker starka känslor hos många. Ingen riktig XC70... varför... vem vill ha ... etc... etc
Jag valde XC70 2WD pga ljudkomfort och chassi (ffa fjädring med även höjd) och inget AWD-behov. Trött på BMWs hårda 4-cyl-diesel ville jag absolut ha 5-cyl och skyndade därför med att hinna köpa 2.0-5-cyl innan VEA. Jag har inte jämfört själv, men ha hört att det nog var rätt tänkt.
Lite mer ang detta val och synpunkter däromkring skrevs här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=95227
Jag måste dock medge och tillägga att gatukontoret i Gbg har gjort en liten uppryckning sen senast...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För mig är en XC70 2WD en kombination av allt dåligt man kan plocka ihop.

Man få högre luftmotstånd, sämre acc, lägre toppfart, högre förbrukning, sämre drivning, svampigare väghållning, mindre vägkänsla, fulare och ömtåligare utseende för halva bilen har man ju glömt att lacka och det är bara skrovlig ABS plast som solbleks och inte kan poleras eller vaxas.

Idealbilen för mig är en V70 AWD, man får hela bilen lackad, mindre luftmotstånd, bättre vähkänsla och väghållning, bättre drivning, högre toppfart osv
av perhall
Om man vill ha en tyst diesel ska man varken köpa BMW:s 2-liters eller Volvos 2,4 l 5-cylindriga för båda är bullriga...

Funderar på en sak. Bekvämare fjädring. För mig är ytterligheter sällan bra. För mig kan en Audi A6 med 19" ha bättre väghållning än en med 21" eftersom harmonin försämras. Och en XC70 är visserligen mjukare än en V70 men jag kan inte se någon komfortvinst jämfört med en V70, åtminstone inte om man pratar "körkomfort", för bilen blir ju klart gungigare och redan en V70 med std-chassi och 17" är klart mjuk och bekväm.

Har däremot inga problem med idén att kombinera en hög bil med 2WD...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:redan en V70 med std-chassi och 17" är klart mjuk och bekväm.
Ja V70 har ju 15 cm markfrigång mot 21cm hos XC70. Åkte själv V70 innan och redan 15 cm är ju grymt högt om man inte ska bröta i sura lerhål i skogen, har bilen lastreglerade stötdämpare sjunker den ju inte ner med last heller.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]